Kaspersky Lab stimuleert nieuw IT-talent met Security Startup Challenge

Utrecht, 14 april 2014Kaspersky Lab kondigde onlangs een gloednieuw wereldwijd initiatief aan voor het identificeren en stimuleren van nieuw talent voor de beveiligingssector. De Security Startup Challenge (SSC) is een mentor-gedreven acceleratieprogramma dat is ontwikkeld en geïmplementeerd door de Kaspersky Academy, in samenwerking met de durfkapitaal industrieleiders Mangrove Capital Partners en het ABRT Venture Fund. SSC zal startups toegang bieden tot geavanceerde zakelijke, cyberbeveiligings- en bedrijfstakoverstijgende expertise uit de hele wereld.

Cyberdreigingen zijn een wereldwijd probleem geworden en hun aantal en verfijning blijft zich sterk evolueren. Kaspersky Lab detecteert momenteel 325.000 nieuwe kwaadaardige bestanden per dag. Vorig jaar hebben producten van het bedrijf in totaal 6.167.233.068  dreigingen gedetecteerd en geneutraliseerd[1]. Kaspersky Lab is vastbesloten om alle vormen van kwaadaardige programma’s op te sporen en te neutraliseren. Het bedrijf is van mening dat het verhogen van het bewustzijn, het stimuleren van dialogen en het gebruik van educatieve programma’s allemaal essentiële stappen zijn in de richting van internationale samenwerking in de strijd tegen cybercriminaliteit.

Eugene Kaspersky, voorzitter en CEO van Kaspersky Lab, zegt hierover: “Nu het cyberdreigingslandschap steeds gevaarlijker wordt, heeft de wereld behoefte aan nieuwe ideeën, nieuwe concepten en nieuwe benaderingen voor cyberbeveiliging. Als gevolg hiervan is er sprake geweest van een significante toename van durfkapitaalfinanciering van vroege startups in de industrie. Jonge ondernemers hebben tegenwoordig een uitstekende kans om een echt succesvol bedrijf op te bouwen. Technologie-startups hebben zich in de afgelopen decennia ontpopt tot enorme generatoren van rijkdom, zowel voor hun eigenaren als voor de samenleving als geheel. Ons bedrijf was nog niet zo lang geleden ook een startup, en ik kan alleen maar bevestigen dat het geweldig voelt om de slechteriken te bestrijden en tegelijk vanuit het niets je eigen bedrijf op te bouwen.”

De tot augustus lopende Security Startup Challenge 2015 is een drie maanden durend acceleratieprogramma dat zal bestaan uit teamwork op afstand, twee bootcamps in Luxemburg en uiteindelijk een groot afsluitend evenement bij het Massachusetts Institute of Technology in de VS.

Online registratie voor deelname aan het programma is mogelijk via www.SSC2015.org. De sluitingsdatum voor aanmelding is op 28 april 2015. Een speciale commissie zal het selectieproces uitvoeren, waarbij de individuen en teams met de meest veelbelovende, innovatieve of spannende voorstellen worden uitgezocht. In totaal zijn 40 plaatsen beschikbaar voor SSC 2015. Het programma biedt grondleggers van startup-projecten in cyberbeveiliging en aanverwante gebieden, zoals fintech, gezondheidszorg, mobiel, Internet of Things en de cloud, een kans om hun kennis op te bouwen en mee te dingen naar een prijzenfonds van $ 80.000 en post-programma ondersteuning.

Onder begeleiding van meer dan 30 experts zullen de deelnemers meer diepgaande kennis opdoen over de cyberbeveiligingssector, hun bedrijf en startup-vaardigheden uitbreiden en deze twee gebieden leren benutten om een succesvol bedrijf op te bouwen. Het programma brengt deelnemers in contact met cyberbeveiligingsprofessionals, durfkapitalisten en ervaren ondernemers, om nieuwe bedrijven te helpen een wereldwijd professioneel netwerk te creëren.

[1] Kaspersky Veiligheidsbulletin 2014. De gegevens zijn afkomstig van het Kaspersky Security Network en hebben betrekking op de periode van november 2013 tot oktober 2014.