Industry Wire

Geplaatst door CRM Partners

Klantrelatie tussen boer en leverancier op de schop door 6 grote innovaties

Barneveld, 25 november 2015 – De agrarische sector wordt in de toekomst in grote mate gekenmerkt door digitale innovaties. Daarbij gaan drones, satellieten, robotisering, Internet of Things (IoT), mobile & wearables en Augmented Reality de meeste impact hebben op de sector. Dit stelt CRM Partners, specialist op het gebied van Customer Engagement in de agrisector, in haar nieuwste whitepaper ‘iFarm & Connected Cow’. In dit whitepaper krijgen leveranciers, producenten en distributeurs handvatten aangereikt hoe zij slim kunnen inspelen op opkomende innovaties op het platteland en in de stal. Want juist voor hen is een cruciale rol weggelegd om de transitie naar een hightech agrisector te begeleiden. Door grote volumes data te verzamelen en te analyseren, kunnen zij de boer voorzien van nauwkeurige en persoonlijke adviezen en hem helpen om beter invulling te geven aan precisielandbouw.

Data versterkt de klantrelatie
Het succes van deze zes innovaties valt of staat met inzicht in data. Sensoren, drones, satellieten, wearables, Augmented Reality en IoT genereren een schat aan data die bijvoorbeeld inzicht geeft in hoe het gewas ervoor staat, welke middelen er het best gebruikt kunnen worden op welk moment, of de veestapel gezond is en welke factoren daar invloed op hebben. Juist hier kunnen toeleveranciers waarde toevoegen in de klantrelatie. Zij krijgen steeds meer data van diverse agrariërs tot hun beschikking. Gecombineerd bieden die gegevens een schat aan nieuwe inzichten, op basis waarvan zij hun klanten persoonlijker, nauwkeuriger en real-time van advies kunnen verzien. De kunst zit ‘m dus in het bij elkaar brengen van al deze informatie. Alle klantinformatie die leveranciers nu al in een CRM-systeem hebben opgeslagen, moet worden verrijkt met extra informatie verkregen door data afkomstig van IoT-apparaten, wearables, drones, satellieten en Augmented Reality. Alleen zó kunnen zij een persoonlijke relatie met de agrariër realiseren en proactief en relevant communiceren.

Herman Bodewes, verantwoordelijk voor het AgriLab bij CRM Partners: “Er is een enorme transformatie ingezet in de agrarische sector. Drones zoeven over het land, robots werken volledig autonoom op het land en letterlijk alles wordt uitgerust met sensoren die tot op detailniveau alles registreren en aansturen. Dit betekent wel dat de traditionele relatie tussen boer en leverancier ook verandert. Deze relatie zal steeds meer digitaal van aard worden. Leveranciers zullen dus goed moeten nadenken over de hervorming van de klantrelatie en hoe zij op basis van technologie proactief, relevant en persoonlijk kunnen blijven. Zo kunnen ook zij het groeipotentieel in de agrisector verzilveren.”

Het whitepaper ‘iFarm & Connected Cow – de rol van de toeleverancier in de agrisector van de toekomst’ is te downloaden via: https://www.crmpartners.nl/resources/whitepapers/connected-cow

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht