Geplaatst door 2BelminutenStilte

KPN, T-Mobile en Vodafone vragen om smartphonestilte op 4 mei

Dit jaar verenigen de Nederlandse telecomproviders zich voor het eerst rondom Nationale Dodenherdenking voor het initiatief 2BelminutenStilte (2BMS). Daarmee geven ze gehoor aan het burgerinitiatief dat Nederlanders vraagt hun mobiele telefoon twee minuten uit te zetten om de aandacht volledig op de herdenking te kunnen richten. KPN, T-Mobile en Vodafone werken samen met het Nationaal Comité en zullen via diverse media al hun klanten oproepen deel te nemen. 2BelminutenStilte is een initiatief van kunstenaar Fabian Sapthu en schrijver Sidney Vollmer.

De 3 telecomproviders en het Nationaal Comité over het initiatief:
Jan van Kooten, directeur Nationaal Comité 4 & 5 Mei: “Vandaag de dag zijn we 24/7 bereikbaar. De mobiele telefoon is niet meer weg te denken uit ons leven. Maar op 4 mei om 8 uur is het stil… Echt stil… Een stilte die spreekt. In die stilte denken we aan de oorlog en aan onvrijheid. Een krachtiger signaal dan het uitzetten van je telefoon kun je niet geven.”

De gezamenlijke telecomproviders: “De mobiele telefoon is een enorme vanzelfsprekendheid geworden in ons leven. Minder vanzelfsprekend is het besef dat vrijheid iets bijzonders is. Hoe mooi is het dan om het bijzondere van die vrijheid te benadrukken door dat vanzelfsprekende apparaat even uit te zetten? Het is een even simpel als krachtig signaal, en we steunen dit initiatief daarom van harte.”

De initiatiefnemers over 2BMS:
Sidney Vollmer: “Steeds als ik een collectieve stilte meemaak, ben ik onder de indruk van dat moment. We willen dat gezamenlijke graag koesteren, en beschermen. En de telco’s met ons. Dat is te gek.” Fabian Sapthu: “Het openbaar vervoer staat stil, op Schiphol kun je niet landen, radio en tv nemen twee minuten stilte in acht, enzovoorts. In lijn van deze stiltes is het mooi om te zien dat ook de 3 telecomproviders van Nederland een soortgelijk signaal willen afgeven. Namelijk dat je van alle 525.600 minuten die we per jaar kunnen bellen, er tijdens Nationale Dodenherdenking twee zijn die we met stilte mogen vullen.”

Toelichting over de campagne inzet
Vanaf vrijdag 29 april zullen de KPN-merken, Vodafone en T-Mobile mensen oproepen om mee te doen door hun telefoon om 20:00, 2 minuten uit te zetten. Dit gebeurt via social media kanalen, websites, banners, nieuwsbrieven en interne kanalen. De initiatiefnemers hopen dat meerdere telco’s dit voorbeeld zullen volgen en 2BMS ook gaan steunen. Ook het Nationaal Comité 4 & 5 Mei zal via haar kanalen 2BelminutenStilte ondersteunen. Consumenten kunnen voorafgaand aan de herdenking participeren met een zogenaamde Thunderclap. Voor meer informatie: bezoek 2BelminutenStilte.nl of download beeldmateriaal hier. (De telefoonproviders blijven bereikbaar.)