Industry Wire

Kwantum lanceert nieuwe campagne en koopt een huis

Homefashion Group BV, eigenaar van de Nederlandse en Belgische woonretail-formule Kwantum lanceert deze maand een spraakmakende cross channel campagne waarmee het bedrijf aantoont een flinke stap vooruit te zijn.

De nieuwe klant waar Kwantum haar strategie op baseert selecteert en koopt heel bewust. In de oriëntatie-fase wordt inspiratie vooral online gezocht en de nieuwe klant ziet de fysieke winkel meer en meer als een afhaalpunt van het gekozen artikel.

In de nieuwe communicatiecampagne blijft Kwantum gewoon Kwantum, maar het unieke concept biedt een ‘levende catalogus’, die mensen raakt en echt laat beleven wat Kwantum voor hen kan betekenen.

Visuele identiteit

Velen kennen Kwantum, maar met name jonge mensen konden niet goed aangeven waarvan. Het ontbreken van een duidelijke breinpositie was voor Kwantum aanleiding haar visuele identiteit aan te passen en een campagne te lanceren die volledig nieuw en verrassend is voor Kwantum en de markt. Met de lancering van ‘Kwantum. Daar woon je beter van’, heeft het bedrijf een onderscheidend en herkenbaar communicatieconcept ontwikkeld waarop de formule langjarig haar cross-channel communicatie kan baseren. Een concept waar trouwe klanten zich thuis blijven voelen en tegelijkertijd een nieuwe doelgroep aangesproken wordt.

Met deze nieuwe campagne wordt marktleider Kwantum gepositioneerd als een actuele, sympathieke en relevante voordeelaanbieder die ‘eigentijds wonen bereikbaar maakt voor iedereen’.

Een echt huis.

Het is erg druk in wereld van woonaccessoires, meubels, gordijnen en vloerbedekking. Om hierin een eigen breinpositie te kunnen claimen, moet je als merk van goeden huize komen. Daarom besloten Kwantum en bureau Canday niet meteen standaard mediaruimte in te kopen. Ze kochten een huis. Een gewoon huis in een rijtje dat nog wel wat afwerking kon gebruiken. En zo werd Nieuwstraat 15 het leading communicatiekanaal en tegelijk de bewijsvoering voor de nieuwe pay-off: ‘Kwantum. Daar woon je beter van’.

In het echte huis, waar de campagne crossmediaal omheen is gebouwd, woont een echt stel – Frank en Esther. Twee jonge mensen die voor hun eerste huis het maximale uit het woonbudget willen en moeten halen.

Het huis bestaat echt… maar is ook online te bezoeken. Want wat is nu leuker dan binnen kijken bij andere mensen.

Nieuwstraat 15 online

Met 360 graden beeld kun je volledig door het huis lopen en alle kamers en inrichtingen bekijken. Het is een platform waarmee interactiviteit is toegevoegd aan ‘statische middelen’ en content biedt voor online en sociale activatie. Naast informeren en situeren biedt het ook direct sales ingangen. Door seizoenwissels en nieuwe ruimten blijft het actueel en vernieuwend. Er is altijd een reden om even op bezoek te komen bij Frank en Esther. Voor inspiratie tijdens het oriëntatieproces, voor tips en adviezen bij het afwegen van de keuze, of als virtuele showroom en direct te kopen.

Met Nieuwstraat 15 denkt Kwantum het antwoord te hebben gevonden op de groeiende behoefte van mensen aan inspiratie, zonder de formule geweld aan te doen. De winkels behouden hun rationele eenvoudige inslag. De bewoners, zij brengen gevoel en emotie en maken van het huis een thuis. Het merk Kwantum, daar wonen zij beter van. Omdat het huis en de bewoners hun rollen vervullen kan Kwantum zich aan háár rol houden: direct, authentiek en ongekunsteld communiceren. Zo blijft Kwantum gewoon Kwantum. Het vergroot de sympathie voor deze rationele budgetformule. Het voedt het voorstellingsvermogen en maakt voelbaar waarom je Kwantum zou moeten overwegen: eigentijdse producten voor de laagste prijs.

Kwantum claimt de discussies die klanten zelf hebben en gebruikt deze als aanleiding en trigger in haar merkcommunicatie. Zo is een concept ontwikkeld dat, zowel aangejaagd op TV, maar vooral ook online tot leven komt, als ‘in real life’.

Letteke Bens, Communicatie Manager van Kwantum is ervan overtuigd dat de vernieuwende aanpak noodzakelijk is om de ban te breken voor het merk. “We willen niet de zoveelste aanbieder van meubelen, gordijnen, tapijt en woonaccessoires zijn, met de zoveelste campagne de zoveelste aanbieding en een opgepoetst logo. De nieuwe campagne zet Kwantum neer op een manier die 100% bij onze oorsprong en strategie past. Als een merk dat consumenten helpt eigentijds en stijlvol te wonen zonder daar onnodig veel voor te betalen”.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht