Geplaatst door zanox Benelux

Laatste week van het jaar blijft traditioneel piekmoment voor overstappen zorgverzekering

Amsterdam, 7 februari 2017 – Hoewel de bekendmakingsdatum van de zorgpremies elk jaar opnieuw een steeds populairder moment blijkt om van zorgverzekeraar te veranderen, was de laatste week van december ook afgelopen jaar weer hét moment om over te stappen.

Volgens affiliate marketing netwerk zanox, dat onlangs zijn Zorgverzekeringen Barometer 2016 heeft gepubliceerd, is een trend op te merken dat het aantal overstappers dat er voor kiest om vrijwel direct na de aftrap van het zogenaamde ‘zorgseizoen’ – het moment dat alle zorgverzekeraars hun premies bekend hebben moeten maken – een nieuwe zorgverzekering af te sluiten elk jaar stijgt. Deze ‘vroege’ overstappers oriënteren zich betrekkelijk kort in het zorgverzekeringenlandschap en hakken snel de knoop door. Toch lijkt het overgrote deel van de overstappende consumenten er nog altijd voor te kiezen om het besluit uit te stellen tot in de laatste vijf dagen van december. Ook dit jaar is dit aantal gestegen met 2,5% naar bijna de helft van de overstappers dat wacht tot dit (in sommige gevallen wel heel erg aller) laatste moment.

Lauri Koop, Managing Director zanox Benelux: “Bijna de helft van alle sales en dus alle inkomsten tijdens de zorgperiode vinden plaats in die laatste, cruciale week. De zorgaanbieders doen er dan ook goed aan om extra te focussen en in te zetten op deze decemberdagen. En wij merken al in ons netwerk, laat staan thuis in onze woonkamers, dat adverteerders het ‘zorgverzekeringen-geweld’ intensiveren tijdens deze allesbepalende dagen!”

Overstappen via mobiel device stijgt, maar desktop nog steeds meest gebruikt

De zorgbarometer van zanox toont dat het afsluiten van een zorgverzekering slechts 20% wordt gedaan op een smartphone of tablet (10% en 10%), tegen 80% op een desktop. Het percentage sales dat per mobiel en tablet wordt gedaan ligt doorgaans altijd lager, maar tijdens de zorgperiode lijkt dit iets extremer.

Daniël van de Braak, accountmanager Finance zanox Benelux: “Hoewel het percentage overstappers via mobile device het afgelopen jaar wel is gestegen, voert de desktop nog duidelijk de boventoon. En dat is niet verwonderlijk, het afsluiten van een verzekering wordt gezien als een complexe zaak, dat niet even ‘on-the-go’ wordt gedaan. Wij kunnen ons goed inbeelden dat de desktop voor veel consumenten als betrouwbaarder en overzichtelijker wordt gezien.”

Portfolio zanox goed voor 70% verzekerden in Nederland

Het affiliate marketingbedrijf heeft een exclusieve samenwerking met 21 zorgaanbieders, hier vallen onder andere de grote jongens Zilveren Kruis, FBTO en Zorg en Zekerheid onder. Deze 21 zorgaanbieders hebben 70% van alle verzekerden in Nederland onder contract. Door de hoeveelheid informatie die deze 21 verzekeraars tijdens het zorgseizoen teweeg brengen in het affiliate netwerk, heeft zanox unieke inzichten en een schat aan data en is het in staat om dit te delen middels een infographic. Dit jaar heeft het bovendien een mini-report uitgebracht met een Top 10 tips & tricks gericht aan adverteerders voor de aankomende zorgperiode van dit jaar.

Bekijk het blogartikel, de zanox Zorgverzekeringen Barometer 2016 en het mini-report op blog.zanox.com/nl/nederland/.

Over zanox

zanox is het grootste performance marketing netwerk in Nederland en Europa. Met wereldwijd meer dan 800 medewerkers ondersteunt de zanox Group – bestaande uit zanox, Affiliate Window en eprofessional – bedrijven uit alle industrieën en van verschillende grootten bij de doelgerichte marketing van hun producten en diensten op het internet. Met het ‘performance-based’ businessmodel van zanox betalen adverteerders uitsluitend voor meetbare resultaten van hun online advertising activiteiten. Meer dan 4,300 adverteerders vertrouwen op het wereldwijde publishernetwerk van zanox. De zanox Group heeft haar hoofdkantoor in Berlijn, met voorts vestigingen in Nederland, Duitsland, Engeland, Frankrijk, Spanje, Italië, Zweden, Polen, de VS en Brazilië. Axel Springer SE is voor 52,5% eigenaar van zanox AG, 47,5% van het bedrijf is eigendom van de Zwitserse Swisscom (Switzerland) Ltd.