Geplaatst door Legal things

LegalTech-reus Rocket Lawyer dwingt advocaten sneller te digitaliseren

De Amerikaanse LegalTech dienstverlener Rocket Lawyer wil Nederland veroveren. De ‘Uber van de Legal’ is een stevige concurrent voor de bestaande juridische dienstverleners. Toch is het geen verloren zaak. Met LegalThings – onderdeel van FIRM24 – kan iedere advocaat of juristenkantoor tegen een laag tarief en in een kort tijdsbestek digitaal aan de slag. Brengen advocatenkantoren hun business zelf ook op een slimme manier online, dan krijgt de LegalTech-reus er opeens een paar honderd concurrenten bij.

Met Google als investeerder, 15 miljoen klanten en 10.000 aangesloten advocatenkantoren in de US en UK, kun je RocketLawyer gerust een mega succes noemen. Blijkbaar is het nu tijd om het Europese vasteland te veroveren. Nederland staat bovenaan het lijstje. Dankzij de samenwerking met SDU heeft Rocket Lawyer straks toegang tot allerlei juridische bronnen en contract templates. De kans is groot de Nederlandse versie van Rocket Lawyer nog voor het einde van het jaar wordt gelanceerd.

Juridische diensten worden een commodity
Samenlevingscontracten, huurovereenkomsten of een oprichting van vennootschap; Rocket Lawyer levert juridische- en notariële contracten voor een vaste prijs. Daarnaast heeft RocketLawyer een ‘Lawyer on Demand’ functie. Heb je een juridische vraag of hulp nodig bij het invullen van een document, dan biedt een advocaat de helpende hand.

Rocket Laywer biedt standaarddiensten waarvan de processen eenvoudig te digitaliseren zijn. Door de juridische dienstverlening zo laagdrempelig te maken, bouwt het juridische platform in razendsnel tempo een groot klantenbestand op. Sneller dan de traditionele advocatenkantoren, waarvan de meeste geen online portal hebben.

Daar liggen kansen. Met slimme online software kunnen advocatenkantoren hun klanten een alternatief bieden. Tegen een laag tarief, kunnen klanten zelf aan de slag met standaarddocumenten. Het bouwen van zo’n online portal kost veel geld en is alleen weggelegd voor de kantoren met mega budgetten.

Get niche, digitize or get out!
Vanzelfsprekend zijn er advocatenkantoren die zich wapenen tegen Rocket Lawyer. Zij zijn al volop bezig om na te denken hoe ze hun traditionele dienst omtoveren naar een digitale vooruitstrevende business. Want bieden kantoren hun cliënten een goed alternatief, dan zijn ze minder geneigd om te gaan shoppen bij het goedkopere en snellere Rocket Lawyer.

En dat gat vult LegalThings. Het helpt advocatenkantoren de drempel naar juridische diensten zo laag mogelijk te maken. Via de softwareoplossing van LegalThings zet de jurist dossiers, contracten, contactgegevens, juridische brieven etc. allemaal bij elkaar in de online portal.

Knoppen als ‘hulp van uw jurist’ en het telefoonnummer voor het goedbetaalde werk staan op precies de juiste plek, de drempel om te bellen is voor de cliënt dus laag. LegalThings telt inmiddels zo’n 14.000 gebruikers. Met LegalThings – net zoals OnlineFlexbvOprichten.nl onderdeel van FIRM24 – kan iedere advocaat of juristenkantoor tegen een laag tarief en in een kort tijdsbestek digitaal aan de slag.

Uber-effect in advocatuur
Met de komst van Rocket Lawyer komt het aanbieden van een online alternatief op de agenda van ieder kantoor te staan. Want dat digitale spelers in staat zijn om hele markten overhoop te gooien blijkt wel aan het succes van een speler als Uber. In San Francisco verdween in krap twee jaar tijd 65% van de traditionele taximarkt.

Zo’n soortgelijke trend is voor de advocatuur niet ondenkbaar. Het zou zelfs nog wel eens veel sneller kunnen gaan. Aangezien op juridische diensten veel meer bespaard kan worden dan een gemiddeld taxiritje. Wil een advocatenkantoor voorkomen dat zijn klanten naar Rocket Lawyer overstappen, dan zal het kantoor een slim online alternatief moeten bieden.