Lufthansa-piloten uitgerust met Microsoft Surface Pro 3

Amsterdam, 20 november 2014 – Lufthansa AG gaat 5.000 piloten uitrusten met een Microsoft Surface Pro 3. De luchtvaartmaatschappij vertrouwt al meer dan veertien jaar op Microsoft-technologie ter ondersteuning van de cockpitbemanning. De Surface Pro 3-apparaten vervangen de tot op heden door piloten gebruikte Windows-laptops. De uitrol begint in februari 2015, in de lente van datzelfde jaar zijn naar verwachting alle piloten voorzien van een Surface Pro 3. Dit nieuws volgt op de eerdere aankondiging dat dochteronderneming Austrian Airlines AG reeds begonnen is met de uitrol van 950 Surface Pro 3-apparaten onder cockpitcrews.

Dankzij de Surface Pro 3 profiteren Lufthansa-piloten en -copiloten van diverse efficiëntieslagen, te behalen dankzij de krachtige Intel Core i5-processor en de 128 GB aan opslag. Het apparaat geeft hen naadloze toegang tot hun bedrijfsnetwerk. Het stelt de bemanning in staat om alle vluchtrelevante informatie – zoals vluchtschema’s, routepermissies en weerinformatie – vanuit de cockpit te bekijken en te updaten. Omdat vliegtuigsystemen de omgevings- en systeemdata uitlezen, is deze direct toegankelijk in Surface Pro 3-applicaties. Hierdoor zijn de apparaten te gebruiken om vliegroutes te optimaliseren en schadelijke uitstoot te verminderen.

De Surface Pro 3 is ook te gebruiken als de bemanning aan de grond is. Zo kunnen ze elke vlucht voorbereiden en terugkijken en zijn via het apparaat interactieve trainingsprogramma’s voor nieuwe modellen te volgen. Daarnaast zijn elektronische grafieken van aankomst- en vertrekroutes beschikbaar via speciaal voor de Surface Pro 3 ontwikkelde applicaties. Dit geeft de vluchtbemanning moderne tools om nieuwe luchthavenroutes op te zetten.

“Aan het eind van de jaren negentig kregen we de eerste laptops in het vliegtuig. Met de komst van de Surface Pro 3 van Microsoft wordt de volledig papierloze cockpit realiteit”, zegt dr. Philipp Haller, B777-piloot bij Austrian Airlines. “Hoogwaardige prestaties, het grote scherm en het – in vergelijking met andere apparaten – lage gewicht maken de Surface Pro 3 een ideaal instrument voor vliegtuigbemanningen. We gebruiken al vijftien jaar laptops om het papier aan boord te verminderen, maar die apparaten konden we niet gebruiken tijdens het opstijgen en dalen. Dankzij de electronic flight bags voor tablets die zijn gemonteerd in de cockpit is dat nu wel mogelijk.”