Industry Wire

Geplaatst door @iPower

Makkelijker met webshop grens over van NL naar België dan omgekeerd

Al langer leeft het idee dat Nederlandse webshops het goed doen op de Belgische markt, beter dan omgekeerd. Dat geldt niet alleen voor grote spelers zoals Bol.com of Coolblue, ook voor kleinere webshops. Objectief cijfermateriaal bevestigt dat dit klopt voor de huidige situatie, maar het is niet zeker dat Nederlandse webshops die voorsprong in de toekomst kunnen behouden.

Verschillen tussen google.nl en google.be in cijfers
Hoe doen .nl-, .be- en .com-websites het in google.nl vergeleken met in google.be? @iPower onderzocht dit voor de SEO-service Keyboost, voor ongeveer 1.600.000 belangrijke commerciële ‘keywords’, die gebruikt worden bij zoekopdrachten in Google. Daaruit blijkt dat .nl-websites het niet alleen uitstekend doen in google.nl, maar ook een flink aandeel veroveren in google.nl.

Voor de ongeveer 1.000.000 Nederlandstalige keywords die @iPower checkt in google.nl, staan er in de top 10 80% .nl-domeinen, 12% .com-domeinen en 3% .be-domeinen.

Voor de 600.000 Nederlandstalige keywords die @iPower checkt in google.be, staan er in de top 10 48% .be-domeinen, 35% .nl-domeinen en 13% .com-domeinen.

De verschillen bestaan, maar zullen wellicht kleiner worden

Het is verleidelijk om de verschillen toe te schrijven aan de manier waarop Google de wereld en het internet zo’n beetje indeelt: eerst per taal (Engels, Nederlands, Frans, enz.) en dan per lokaliteit (google.nl, google.be, enz.), waarbij het grootste deel van een taalgebied een soort van natuurlijk overwicht heeft op een kleiner deel in een andere lokaliteit: overloop van .nl-websites naar het Nederlandstalige deel van google.be, van .fr-websites naar het Franstalige deel van google.be, enz.

Maar belangrijker is dat eigenaren van Nederlandse websites en -webshops al langer en intensiever investeren in zoekmachineoptimalisatie dan die van Belgische webshops. Daardoor is de onderlinge concurrentie in google.nl heftiger, maar scoren die .nl-webshops ook beter in google.be. Het is maar de vraag of die voorsprong op lange termijn vol te houden is, want Belgische webshops zijn aan een inhaalbeweging bezig: met efficiënte zoekmachineoptimalisatie moeten .be-webshops het normaal gezien even goed kunnen doen in google.nl als .nl-webshops in google.be.

Over @iPower
@iPower is een Belgisch internetservicebedrijf dat sinds 2004 de zoekalgoritmes van zoekmachines analyseert, vooral die van Google. Die kennis en ervaring ligt aan de basis van SEO-diensten die tegenwoordig ingezet worden door bedrijven uit de hele wereld.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht