Meer dan miljoen bezoeken SURFconext in eerste week september

Utrecht, 18 september 2014 – In de eerste week van september 2014 zijn er meer dan een miljoen logins geweest op SURFconext, de infrastructuur waarmee studenten en medewerkers in het MBO, hoger onderwijs en onderzoek kunnen (samen)werken. In totaal waren er 1.163.217 logins en dat is een absoluut record. De online dienst werd daarbij gebruikt door 226.548 unieke gebruikers bij universiteiten, hogescholen en mbo-instellingen.

Single sign-on
SURFconext is een initiatief van SURFnet en biedt studenten en medewerkers in het mbo, het hoger onderwijs en onderzoek een platform waarop zij eenvoudig gebruik kunnen maken van instellingsapplicaties en clouddiensten van derde partijen. Hierbij worden authenticatie, autorisatie, groepsbeheer en afspraken over privacy en beveiliging centraal geregeld. Via SURFconext zijn diensten beschikbaar op het gebied van onder andere online samenwerking, storage, video en onderzoek. Gebruikers loggen in met de persoonlijke gegevens van de instelling waaraan ze verbonden zijn en hebben via single sign-on toegang tot inmiddels honderden online diensten van verschillende aanbieders.

Veilig en makkelijk toegang tot de cloud
SURFconext is een paar jaar geleden met de opkomst van cloud computing geïntroduceerd met het doel instellingen te ondersteunen om makkelijk en veilig koppelingen te maken met clouddiensten van verschillende aanbieders. Ook maakt SURFconext ‘cross-sector’ samenwerking makkelijker en stimuleert samenwerkingsprogramma’s tussen verschillende industriesectoren, tussen publieke en private organisaties.

Erwin Bleumink, directeur van SURFnet. “Het is goed te zien dat steeds meer gebruik wordt gemaakt van SURFconext en dat we de mijlpaal van een miljoen logins per week zijn gepasseerd. De infrastructuur werkt goed, de login is effectief en veilig en steeds meer instellingen vragen ons om nieuwe aansluitingen op clouddiensten. SURFconext is in snel tempo bezig de ‘de facto-standaard’ te worden in het hoger onderwijs en onderzoek, waardoor steeds meer service providers hun oplossingen aan de doelgroep standaard gaan aanbieden via SURFconext.”

Meest gebruikte diensten
De duizenden gebruikers van SURFconext maken gebruik van een breed scala aan applicaties. In de eerste week van september 2014 zijn de volgende applicaties het meest gebruikt:

• Google Apps for Education dat door een aantal instellingen wordt aangeboden
  • Twee roosterapplicaties
  • Drie elektronische leeromgevingen
  • Intranet / portal van enkele instellingen
  • ProgRESS WWW, een programma voor inschrijvingen en tentamenresultaten
  • SURFspot.nl, de not-for-profit ICT-webwinkel van SURFmarket met speciale onderwijskorting op soft- en hardware
  • Onstage, een samenwerkingstool van onderwijs en bedrijfsleven
  • Xedule, voor het plannen en maken van roosters

—-

Over SURFnet
SURFnet zorgt dat onderzoekers, docenten en studenten eenvoudig en krachtig samen kunnen werken met behulp van ICT. SURFnet verbindt daartoe ICT-diensten, wetenschappelijke instrumenten en mensen met behulp van vertrouwde en verbindende ICT-infrastructuren. Daarnaast ontwikkelt en beproeft SURFnet innovatieve ICT-diensten om te laten zien wat mogelijk is. SURFnet maakt onderdeel uit van SURF, de ICT-samenwerkingsorganisatie voor het hoger onderwijs en onderzoek. Meer informatie over SURFnet.