Meer ruimte voor ondernemers en popups

Meer ruimte om te ondernemen en  minder regels. Het college van Amsterdam wil op drie plekken in de stad freezones instellen. Dit staat in het plan van aanpak ”Pilot freezone winkelstraten en horeca” dat op 20 mei wordt besproken in de raadscommissie Werk en Economie.

Freezones zijn gebieden in de stad waar ondernemers meer ruimte krijgen om te ondernemen. Het gaat om gebieden waar tijdelijk regels worden versoepeld of zelfs afgeschaft. Welke regels dit zijn is sterk afhankelijk van het gebied en de aanwezige ondernemers. Het is bijvoorbeeld mogelijk om exploitatievergunningen of terrasvergunningen af te schaffen. Andere mogelijkheden zijn het bevorderen van pop-up stores of het instellen van een blauwe zone.

Samenwerking is belangrijk

Om een freezone te laten slagen is een goede samenwerking tussen de ondernemers, bewoners en pandeigenaren belangrijk. Afspraken tussen alle aanwezige partijen worden vastgelegd in buurtovereenkomsten. Hierin staan afspraken over de aanpak en de gewenste effecten. De gemeente heeft vooral een ondersteunende en faciliterende rol.

Selectie van de pilotgebieden

Het gaat vooralsnog om een proefperiode van twee jaar. Tot aan de zomer vindt de selectie van de drie pilotgebieden plaats. Belangrijke criteria zijn bijvoorbeeld hoge leegstand en een actieve ondernemersvereniging. Het plan van aanpak ”Pilot freezone winkelstraten en horeca” wordt op 20 mei besproken in de raadscommissie Werk en Economie en op 10 juni in de raad.