Industry Wire

Geplaatst door Improve Digital

Meerderheid Nederlandse uitgevers ziet forse groei programmatic

Amsterdam, 24 April 2014: Er is vertrouwen onder uitgevers in Nederland dat de programmatic verkoop zal blijven groeien, en dat het programmatic verkoop model, het model van de toekomst is. Programmatic advertising betreft het automatisch in en verkopen van media ruimte middels een veiling, in de volksmond ook wel RTB genoemd.

Momenteel haalt 38% van de uitgevers hun inkomsten uit programmatic. Echter, volgens het vandaag gepresenteerde onderzoek,  blijkt dat 75% van de uitgevers verwacht dat de helft van hun inkomsten binnen een jaar via programmatic zal lopen.

Het kwalitatieve onderzoek kijkt naar de laatste visies en standpunten binnen de uitgeverij met betrekking tot ‘programmatic’ in Nederland en is uitgevoerd door het Britse media consultancy bedrijf FaR Partners in samenwerking met Improve Digital – de leidende technologie aanbieder in dezesector.

De respondenten komen, in samenwerking met Improve Digital, vanuit het FaR’s Publisher Panel en zijn samengesteld vanuit de bepalende uitgeverijen/saleshouses binnen alle sectoren in de Nederlandse markt.

Het onderzoek wijst uit dat de Nederlandse markt, meer dan waar dan ook in Europa, programmatic advertising volledig heeft omarmd. Zowel in gebruik als in perceptie. 89% van de ondervraagden geeft nu al aan tussen de 51% en de 100% van hun advertentie voorraad programmatic te verkopen.

“Wat de markt stuurt is de behoefte naar omzet verhoging en kosten verlaging”

“Wij kunnen onze sales operatie efficiënter runnen en voor kopers is het makkelijker om advertentie ruimtes in te kopen. Het is zowel kost- als tijdefficiënt, iedereen zou de juiste prijs moeten krijgen”, zegt een salesmanager van een online uitgever.

Uiteraard doet de  overgrote meerderheid van de uitgevers  nog altijd een bepaalde mate van handmatige verkoop, maar de vraag naar een puur programmatic oplossing groeit.

Daarnaast geven respondenten aan dat 90% van de IAB standaard formaten binnen vijf jaar programmatic verkocht zullen worden, een verwachting die bijna even hoog is (89%) voor de zogenaamde speciale formaten (High Impact/Rich Media Formats).

“Waar mogelijk hebben we Rich Media geïntegreerd. Nog niet alle formaten worden programmatic verkocht, op dit moment voornamelijk billboards, maar we zijn ermee bezig”, zegt een Sales Director van een online uitgever”

Andere belangrijke bevindingen uit het onderzoek over visies van uitgevers mbt programmatic advertisement in Nederland zijn:

  • 56% van de uitgeverijen voegt nu data aan hun programmatic verkoop toe, en nog eens 33% verzamelt data en verwacht dat in de toekomst ook toe te voegen.
  • 89% van de uitgevers in Nederland wil hun programmatic strategieën in-house managen, omdat controle extreem belangrijk. Dit suggereert tevens een hoge mate van vertrouwen, kennis en kunde in de markt.
  • Technische integraties en ondersteuning scoren even hoog in de rangorde als omzet en stijgen zelfs als belangrijkste factoren bij de keuze voor een programmatic partner.
  • Volgens uitgevers belemmert het ontbreken aan programmatic vaardigheden, besluitvaardigheid en resources binnen de organisatie, een optimale implementatie van  het gebruik van programmatic advertising.

De markt verwacht dat een zeer hoog aandeel van hun mobiele, tablet en video inventory programmatic verkocht zal worden binnen 5 jaar, hoewel ze zeggen nog niet op dat punt te zitten. Voor die groei zijn technische capaciteiten nodig in zowel de Supply Side Platforms (SSPs) en Demand SidePlatforms (DSPs) om een grotere variëteit aan formaten te verkopen.

“Iedereen heeft het over mobiel, maar nog niemand heeft er een business model voor bedacht. Er zijn rendement-, targeting- en rapportage uitdagingen. We moeten die noot kraken, want veel uitgevers zien hun inventaris naar mobiel verdwijnen”, aldus een Managing Director van een digitaal netwerk”

Joelle Frijters, CEO Improve Digital over het onderzoek: “De digitale advertentiemarkt beweegt zich in snel tempo richting programmatic. Dit onderzoek laat zien dat Nederland voorloper is op dit gebied en dat het momenteel een van de meest ontwikkelde landen ter wereld is . Onze focus bij Improve Digital is om uitgevers te helpen met de orintatie binnen het programmatic landschap met als doel om meer omzet te realiseren, middels het aanbieden van  een betrouwbare en premium omgeving waar buyers naar op zoek zijn.”

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht