Geplaatst door Pegasystems

MKB Brandstof is live met Pega-applicatie ontwikkeld door BPM Company

MKB Brandstof is in januari live gegaan met het BPM-softwareplatform van Pegasystems ter optimalisatie van zijn bedrijfsprocessen in de backoffice. BPM Company ontwikkelde en implementeerde voor MKB Brandstof de Pega-applicatie als middenlaag tussen de front-end websitesystemen en de back-end administratiesystemen die de registratie van transacties en de verzending van facturen afhandelt. De kracht van deze Pega-middenlaag zit in de flexibiliteit en de schaalbaarheid binnen de back-end systemen om zo het groeiende aantal klanten van MKB Brandstof beter te kunnen bedienen.

MKB Brandstof introduceerde zo’n acht jaar geleden als eerste een brandstofpas voor de kleinzakelijke markt. Inmiddels wordt de succesvolle Nationale Tankpas gebruikt door bijna 80.000 MKB’ers en ZZP’ers om op eenvoudige wijze hun tanktransacties te betalen en hun administratie te beheren. “We zijn een tijdlang alleenheerser in deze markt geweest, maar er komen steeds meer initiatieven van andere partijen bij”, aldus Jeroen Melein, verantwoordelijk voor Operations & IT bij MKB Brandstof. “Om voorop te blijven lopen in de markt en tegelijkertijd aan de klantverwachtingen te voldoen, moeten we sneller kunnen acteren. Onze toenmalige ICT-oplossing was niet meer afdoende voor wat we nodig hadden en om te kunnen anticiperen op toekomstige aanpassingen. We misten onder meer de flexibiliteit om snel dingen in de markt te kunnen zetten.”

Pegasystems kwam als winnaar uit het Proof-of-Concept traject dat door MKB Brandstof werd opgestart. Melein: “Pega scoorde hoog op betrouwbaarheid in combinatie met innovatie binnen hun software. Bovendien wilden we samen bewijzen dat, ondanks dat het Pega-platform vaak wordt ingezet bij grotere organisaties, het ook geschikt is voor het modelleren van het volledige bedrijfsproces van kleinere organisaties, zoals MKB Brandstof. Andere belangrijke voordelen zijn dat we vanuit de operationele feedback continu verbeteringen kunnen aanbrengen. Het is via Pega heel simpel om een proces aan te passen. Dit geeft de business de mogelijkheid om snel te kunnen schakelen en snel en eenvoudig nieuwe functionaliteit toe te voegen. Denk aan een parkeer-app of uitbreiding van onze dienstverlening met elektrisch laden met onze pas.”

Over de samenwerking met BPM Company is Melein erg tevreden: “Hun manier van zakendoen spreekt ons erg aan. Het is niet zomaar een consultancyorganisatie, maar we zijn een samenwerking aangegaan in de vorm van een partnership voor langere tijd. We hebben goede gesprekken gevoerd om te bekijken hoe we de migratie van onze bedrijfsprocessen naar de Pega middleware het beste konden aanpakken. Uiteindelijk is gezamenlijk gekozen voor een gefaseerde uitrol.”

Eelco Vissinga, Managing Director BPM Company is trots op deze mijlpaal: “Dit is het eerste project dat wij als alliance partner van Pega volledig zelfstandig hebben gestuurd en gemanaged. En het resultaat mag er zijn: een krachtige applicatie geheel conform de verwachtingen van de klant en opgeleverd binnen de gestelde deadline. MKB Brandstof beschikt nu over een stevig fundament voor zijn backofficeprocessen en is voorbereid op de toekomst.”

Derk-Jan Brand, Director Pegasystems Benelux: “Wij zijn blij met de succesvolle implementatie van het Pega BPM-platform door onze partner BPM Company. MKB Brandstof is een goed voorbeeld van een innovatief BPM-traject dat aantoont dat onze ‘Build for Change’ software ook zeer geschikt is om flexibele oplossingen te realiseren binnen kleinere organisaties die binnen het MKB-segment vallen.”