Geplaatst door Telecompaper

Mobiele markt in Nederland stabiel met 2,2% groei op kwartaalbasis

Houten, The Netherlands, 26 November 2015 – De mobiele markt in Nederland vertoont tekenen van stabilisatie, met een daling van de dienstenomzet van slechts 1 procent op jaarbasis in het derde kwartaal van 2015. De mobiele netwerkoperators, inclusief Tele2 als vierde speler, behaalden een gezamenlijke omzet van 1,27 miljard euro in het kwartaal, zo blijkt uit het Dutch Mobile Operators Q3 2015-rapport van Telecompaper. De omzet en het marktaandeel van T-Mobile bleven dalen, terwijl KPN zijn positie als marktleider heeft verstevigd.

In het derde kwartaal van dit jaar groeide de dienstenomzet met 2,2 procent vergeleken met het tweede kwartaal. Dit is tegen de trend in, waarbij de omzet in Q3 normaal gesproken vlak blijft of lager is. De daling op jaarbasis met 1 procent is ook een stuk beter vergeleken met de daling van de dienstenomzet in Q3 2014 met 7,4 procent. De verbetering is mede het gevolg van een verminderde impact van tariefregulering en versnelde groei in dataverkeer en de omzet hieruit. Dit compenseerde in toenemende mate de omzetdaling uit spraak.

Uit het Dutch Mobile Operators Q3 2015-rapport blijkt verder dat het marktaandeel van T-Mobile blijft dalen. T-Mobile, dat naar verluidt in de verkoop is gezet door moederbedrijf Deutsche Telekom, noteerde in Q3 de sterkst gemeten omzetdaling op jaarbasis. Dit is het gevolg van een daling van het aantal postpaid-klanten. Daarentegen stegen de omzet en het aandeel van marktleider KPN. Het marktaandeel van KPN groeide in Q3 met 1,5 procentpunt op jaarbasis, goed voor een aandeel van 41 procent van de totale dienstenomzet. Ook Vodafone vergrootte zijn marktaandeel, namelijk met 0,4 procentpunt op jaarbasis, goed voor een derde aandeel in de totale dienstenomzet. Het marktaandeel van T-Mobile daalde juist met 2,2 procentpunt, voor een aandeel in de omzet van 22 procent. Tele2, dat sinds kort diensten over een eigen netwerk aanbiedt, was in Q3 goed voor een aandeel in de dienstenomzet van ongeveer 3 procent.

Gebaseerd op deze kwartaalresultaten en de huidige marktsituatie, zal de dienstenomzet van de Nederlandse netwerkoperators voor heel 2015 dalen met 2 procent naar 5,0 miljard euro. Telecompaper verwacht dat in de periode 2014-2019 de markt zal krimpen, met een negatieve, gemiddelde jaarlijkse groei (CAGR) van 0,9 procent, tot een omzet tussen de 4,8 en 4,9 miljard euro in 2019.

Deze voorspelling is gebaseerd op de verwachting dat de concurrentie verder zal toenemen met vier operators en dat de groei in data-inkomsten niet volledig zal compenseren voor de dalende omzet uit spraak. Andere negatieve factoren zijn de vertraagde invloed van de economische recessie in Nederland, het toenemend gebruik van OTT- en WiFi-diensten en mogelijk verdere wijzigingen in regelgeving.

“De breuk in de regelgeving wat betreft gespreksafgifte en de sterke groei in dataverbruik heeft de druk op de inkomsten van de mobiele operators verlicht, maar de concurrentie blijft hevig”, aldus Alejandra van de Roer, Research Analyst en schrijver van het rapport. “We verwachten dat de markt in beweging zal blijven door de nieuwe mobiele bundels van Tele2, waardoor de prijsdruk waarschijnlijk verder zal toenemen.”

De Nederlandse markt telde in totaal 20,6 miljoen simkaarten eind september 2015, inclusief de vier operators en de MVNO’s en exclusief M2M. Dit is een stijging van 0,8 procent op jaarbasis. De groei kwam vooral uit de stijging van het aantal postpaid-klanten, voornamelijk bij KPN en Vodafone. De mobiele penetratie steeg licht naar 121,2 procent. Telecompaper verwacht dat de markt de komende vijf jaar met ongeveer 1 miljoen simkaarten zal groeien, naar ongeveer 21,5 miljoen in 2019 (exclusief M2M).

Voor de redactie

De cijfers in dit persbericht zijn niet één op één vergelijkbaar met cijfers uit eerdere persberichten van Telecompaper over de Nederlandse mobiele markt, vanwege continue verbeteringen in de berekeningen.

Dit rapport is gebaseerd op voortgaand onderzoek van Telecompaper naar de ontwikkelingen op de Nederlandse markt voor mobiele communicatiediensten en kijkt naar de Nederlandse mobiele netwerkoperators KPN, Vodafone, T-Mobile en Tele2, inclusief MVNO’s. Het analyseert de resultaten van het derde kwartaal van 2015, zowel de inkomsten als het aantal klanten, en vergelijkt de bevindingen met de resultaten uit het tweede kwartaal van 2015 en het derde kwartaal van 2014. Een uitsplitsing van postpaid/prepaid en MNO/retail-omzet en ARPU voor elke operator is inbegrepen. Het rapport geeft ook een prognose van vijf jaar voor de inkomsten en het aantal klanten voor de Nederlandse markt. Het rapport kost 495 euro voor één gebruiker.

Telecompaper

Telecompaper is een gerespecteerde, onafhankelijk opererende marktonderzoeker en persbureau met een focus op de nationale en internationale Technologie-, Media- en Telecommunicatiesector (TMT). Telecompaper levert klanten informatie, inzichten, analyses en nieuws. Nationale en internationale bedrijven, organisaties en overheidsinstellingen gebruiken onze informatie om beslissingen in alle geledingen van de organisatie te nemen en hun beleid uit te stippelen. Kijk voor meer informatie op onze website: www.telecompaper.com.