Geplaatst door AcceptEmail

De één-app-voor-alles filosofie

Vergeet de eigen app, het is één-app-voor-alles en alles-in-één app. Peter Kwakernaak, CEO van AcceptEmail, is ervan overtuigd dat we eigenlijk maar één app nodig hebben. ‘Eén-app-voor-alles en alles-in-één app. En die hoeft niemand te ontwikkelen want iedereen heeft ‘m al op zijn telefoon, tablet, smart watch of wat dan ook staan.’

Het betalen van rekeningen is een commodity: het moet nu eenmaal gebeuren, maar dan wel graag met zo min mogelijk gedoe. Al sinds de oprichting van AcceptEmail – nu 8 jaar geleden – zegt het bedrijf dat niemand zit te wachten op de zoveelste app of portal, slechts om een rekening te kunnen betalen. Maak gewoon gebruik van een app die alomvertegenwoordigd is: de inbox. Welke inbox dat ook is. Voor de meeste mensen is dat email, maar het kan ook de berichtenbox zijn van Facebook Messenger, Apple Passbook of Whatsapp. ‘Vanwege het bereik van email is het logisch om hiermee de bulk aan betaalverzoeken te versturen. Iedereen heeft een email app op zijn telefoon en de meeste mensen checken vaak meerdere keren per dag hun mails. Soms is een actieve aanpak via meerdere kanalen zinvol. Bijvoorbeeld een SMS of Whatsapp voor als een mail ongeopend blijft. Dit kan dan alsnog leiden tot een snelle betaling.’ aldus Kwakernaak.

Precies dat doet luchtvaartmaatschappij KLM ook. ‘In plaats van consumenten naar de website of app te trekken, gaan wij naar hen toe’, zegt Tjalling Smit, chef e-commerce bij KLM, in Het Financieele Dagblad van 25 augustus jl. Dat is nog een best een uitdaging. ‘De gemiddelde klant heeft helemaal geen noodzaak de website met enige regelmaat te bezoeken of de app te downloaden.’ En doen ze het wel, gebruiken ze hem nooit. Uit cijfers blijkt dat van alle apps die iemand op zijn telefoon heeft, hij er slechts 5 dagelijks gebruikt, en dat zijn dan met name chat-apps. De kans is groot dat er meer bedrijven zijn die zo omzet mislopen.

Zodoende heeft KLM een overeenkomst gesloten met Facebook Messenger, zodat reizigers hun boekingsbevestiging of instapkaart via dit berichtensysteem kunnen opvragen. Gelukkig zetten steeds meer bedrijven deze kanalen in, ook voor het versturen van hun betaalverzoeken. En waarom zou je ook niet? De klant heeft de betreffende app toch al op zijn telefoon staan, en met die ene app ben je veel meer in het zicht van de klant. AcceptEmail loopt hiermee vooruit op deze ontwikkelingen. ‘Het versturen van een beveiligde betaallink via Twitter of Whatsapp kan al lang met AcceptEmail, zoals al eerder te lezen was op de blog. ‘We lopen meestal voor de muziek uit, ook met deze toepassing, maar nu gaat het ook echt rollen. Dit is bijvoorbeeld handig voor webcare teams die klanten betaalverzoeken willen sturen, terwijl ze met de klant in gesprek zijn via Twitter of Whatsapp. De klant hoeft alleen maar te clicken en betaalt gewoon op de gebruikelijke manier, allemaal vanuit dezelfde app.’

Terwijl de Europeaan nog doodleuk de ene na de andere app downloadt, heeft de Chinees het over een andere boeg gegooid met alles-in-een-apps. In die app wordt alles geregeld, van boodschappen, betalingen, kappersafspraken, chats, het contact met bedrijven en ga zo maar door. Groot voordeel: met één en hooguit drie apps ben je klaar. Het gevaar is dat de bedrijven die niet meegaan in deze hype snel worden vergeten. Zij komen niet meer in het zicht van de consument die via zijn telefoon vooral die ene app gebruikt. Bron: Het Financieele Dagblad, 25 augustus 2016