Nederland weer in Top 5 WEF Global Information Technology Report 2014

Het World Economic Forum (WEF) lanceert vandaag de 13e editie van het Global Information Technology Report. Het rapport toont jaarlijks de zogenaamde ‘Networked Readiness Index’. Deze index vergelijkt 148 economieën ter wereld op grond van hun vermogen om ICT aan te wenden voor economische groei, innovatie, werkgelegenheid en maatschappelijk welzijn.

Net als vorig jaar leiden Finland (1e positie), Singapore (2e positie) en Zweden (3e positie) de Networked Readiness Index. Waar Nederland vorig jaar verraste door te stijgen naar een 4e positie in de ranglijst, weet zij deze positie dit jaar te behouden.

Nederland als diensteneconomie heeft snel en kundig het belang van ICT voor innovatie en concurrentievermogen onderkend. ICT is doorgedrongen in alle aspecten van de Nederlandse maatschappij, zoals blijkt uit het aantal huishoudens dat een computer heeft (1e positie) met toegang tot internet (3e positie), de overheidsdiensten die online beschikbaar zijn (5e positie), en de bedrijven die online transacties uitvoeren met klanten (4e positie) en andere bedrijven (11e positie). Nederland is koploper op het gebeid van intensiteit van internet en telefonie concurrentie (1e positie), mobiel netwerkbereik (1e positie; 100% bereik op basis van populatie), het aantal afgesloten breedband internet abonnementen (2e positie), en veiligheid van internetservers (2e positie). Daarnaast heeft Nederland de maximale score behaald op de zogenaamde ‘E-participatie Index’ van de Verenigde Naties.

Nederland scoort echter minder goed op de betaalbaarheid van ICT infrastructuur en digitale content zoals blijkt uit de hoge tarieven voor mobiel bellen (106e positie) en breedband internet (69e positie). Tevens ontbreekt een duidelijke overheidsvisie voor de toekomstige toepassingen voor ICT (41e positie) en weten vooral bedrijven in Nederland onvoldoende de mogelijkheden van ICT te benutten voor economische groei en hoogwaardige werkgelegenheid (22e positie).

Opkomende economieën zoals China (62e positie), Brazilië (69e positie) en India (83e positie) verliezen nog meer positie en de digitale kloof met Westerse geavanceerde economieën wordt alleen maar groter. Maar ook binnen de Europese Unie lopen de Zuid- en Oost Europese economieën duidelijk achter in ICT toepassingen ondanks de Digitale Agenda van de Europese Commissie.