Nederlander bang voor bestellen via buitenlandse webwinkel

Amsterdam, 2 oktober 2014-Ruim 60 procent van de consumenten is bereid om meer te betalen in een Nederlandse webwinkel, zodat de risico’s die aan buitenlandse webshops kleven, vermeden worden. Dit blijkt uit een onderzoek van Kortingscode.nl onder 1050 online shoppers. Een lastige retourprocedure en de kans dat een product niet geleverd wordt, zijn voor Nederlandse consumenten de voornaamste redenen om niet bij buitenlandse webshops te bestellen.

Naast de retourprocedure en leveringsproblemen worden complicaties met de douane (27,6 procent), niet overeenkomende kledingmaten (24,1 procent) of beschadiging van de producten (22,3 procent) genoemd als risico’s van online bestellen bij buitenlandse webwinkels. Ook betaalproblemen (17,3 procent) en een slechte klantenservice (16,2 procent) zorgen ervoor dat consumenten huiverig zijn om een bestelling bij een buitenlandse webshop te plaatsen. Slechts één op de vijf ondervraagden ziet geen risico’s.

Prijsvoordelen en breder aanbod
Ondanks de risico’s, heeft ruim zestig procent wel eens een product besteld bij een buitenlandse webwinkel. Mannen doen dit een stuk vaker (72,4 procent) dan vrouwen (52,6 procent). Ruim 80 procent van de respondenten geeft aan dat een gunstige prijs doorslaggevend is voor een bestelling in het buitenland. Ook een ruimer aanbod (56,6 procent), geen andere mogelijkheid om het product te bestellen (45,2 procent) of betere kwaliteit (12,2 procent) zijn argumenten van consumenten om te kiezen voor een webshop uit een ander land. “Slechts een kleine vijf procent ziet geen voordelen van het bestellen van producten via buitenlandse webwinkels. Als buitenlandse webwinkels de risico’s van online bestellen weten te beperken en de consument genoeg vertrouwen geven om wel over de grens te bestellen, is er voor buitenlandse aanbieders dus nog een groot marktpotentieel in Nederland. Ruim 95 procent van de consument ziet namelijk wel degelijk de voordelen in van buitenlandse bestellingen”, zo stelt Jochem Vroom van Kortingscode.nl.

Ontbreken van vertrouwen
Een gunstige prijs is vaak de reden om uit te wijken naar het buitenland. Toch geeft bijna 62 procent aan liever iets meer te betalen in een Nederlandse webwinkel en daarmee de eventuele risico’s te vermijden, dan dat ze voor hetzelfde product minder geld neerleggen in een buitenlandse webwinkel.  Dit geldt nog sterker voor 65-plussers (67,7 procent). “Vertrouwen is van doorslaggevend belang als het gaat om online bestellen. Buitenlandse aanbieders delven daar vaak nog het onderspit”, aldus Vroom. Bijna 80 procent durft bijvoorbeeld niet te bestellen via een website met een taal die hij of zij niet begrijpt. Opvallend is dat 65-plussers hiervoor minder bang zijn dan jongeren. “Ook laat het onderzoek zien dat ruim driekwart van de consumenten liever pas na ontvangst van het product betaalt, dan daarvoor.” Jongeren hebben echter minder moeite met vooraf betalen. Zij zijn zo bekend met betalingssystemen als iDEAL dat ze vaak niet anders gewend zijn.

Populaire producten en landen
Voor alle leeftijden geldt dat kleding en schoenen veruit het meeste besteld worden. De top drie van de mannen wordt aangevoerd door elektronica, gevolgd door boeken/dvd’s/muziek en kleding/schoenen. Voor vrouwen staat kleding/schoenen op nummer één, gevolgd door boeken/dvd’s/muziek en elektronica. Daarnaast is het opvallend dat 65-plussers het meest elektronica bestellen op buitenlandse websites. Met 25 procent is Duitsland het meest populaire land om uit te bestellen, gevolgd door de VS, het VK, China, België en Frankrijk.

Over Kortingscode.nl
Kortingscode.nl verzamelt alle kortingscodes, kortingsbonnen en aanbiedingen van tientallen webwinkels om de consument te helpen bij het besparen. Met een kortingscode krijgen bezoekers korting op hun online aankopen, zoals kleding, elektronica en speelgoed. Dagelijks maken ruim 20.000 bezoekers gebruik van Kortingscode.nl.