Nederlander verwacht 730 miljoen euro te besteden via mobiel in 2014

Amsterdam, 15 april 2014 – Nederlanders besteden 12 cent van iedere euro die ze online uitgeven via de smartphone of tablet. Dit blijkt uit internationaal onderzoek, in opdracht van ActiePagina.nl, onderdeel van RetailMeNot, ’s werelds grootste marktplaats voor online kortingscodes Het onderzoek, uitgevoerd door Centre of Retail Research in acht Europese landen en de Verenigde Staten, laat zien dat de omzet van m-commerce in ons land met bijna 70% zal toenemen dit jaar.

In Nederland heeft bijna de helft (45%) van de bevolking een smartphone. Het afgelopen jaar hebben Nederlanders 8,1% van hun online bestedingen via de smartphone of tablet gedaan. Het onderzoek laat zien dat het percentage mobiel bij online bestedingen in 2014 zal toenemen tot 69,8% en daarmee verantwoordelijk is voor een omzet 730 miljoen euro in vergelijking met 430 miljoen in 2013. De smartphone is verantwoordelijk voor 450 miljoen, de tablet voor de overige 280 miljoen euro.

In Europa heeft bijna 1 op de 5 smartphone gebruikers (19,6%) de afgelopen drie maanden een online shop via de smartphone bezocht. De meest fanatieke mobiele shoppers zijn de Britten. In het Verenigd Koninkrijk wordt 17,6% van de online omzet, door het winkelend publiek gespendeerd via de mobiel, gevolgd door Duitsland (16,8%) en Zweden (16,5%). Nederland staat met 12,2% op de vijfde plaats. In Spanje (9,4%) en Polen (8,0%) gaan ze het minst gebruik maken van hun mobiel om te shoppen in 2014. Opvallend is dat in Spanje, ondanks het lage percentage mobiele shoppers, de verwachte omzet via mobiel wel hoog is, namelijk 760 miljoen euro. Spanje staat hierdoor op nummer vier in de top vijf, net boven Nederland.

Van de landen opgenomen in deze studie is de VS nog steeds de grootste m-commerce markt. Het onderzoek laat zien dat de Amerikaanse mobiele shoppers verantwoordelijk zijn voor 13,8% van de 195,6 miljard euro die in 2013 online zijn besteed. Dit bedrag neemt in 2014 toe met 65,1% tot 44,6 miljard euro besteed via mobiel. In Europa is m-commerce verantwoordelijk voor 8% van de e-commerce markt. In 2013 is er voor 12,6 miljard euro via de smartphone of tablet aangeschaft. Mobiele aankopen nemen in 2014 met 85% toe tot 23,4 miljard euro. In Nederland zijn de mobiele aankopen verantwoordelijk voor 430 miljoen euro van de zes miljard uitgegeven online in 2013.

Maurice Buijs, oprichter van ActiePagina.nl licht toe; “De opkomende m-commerce markt in Europa en de VS is te vergelijken met die van e-commerce ongeveer 10 jaar geleden.

Doordat smartphones en tablets steeds verfijnder worden, gaan consumenten deze mobiele apparaten steeds meer gebruiken om te winkelen. De trend die we zien is dat, zowel offline als online, consumenten met behulp van smartphones producten vergelijken, zoeken naar kortingscodes en gelijk hun aankopen doen. Ons onderzoek laat zien dat smartphones en tablets verantwoordelijk zijn voor 12,2% van alle online transacties in Nederland in 2014 en zorgen voor een omzet van 730 miljoen euro.”

In de acht Europese landen blijft de computer nog steeds het meeste populaire apparaat om mee over het web te surfen. In 2013 heeft 85% van de webactiviteiten plaatsgevonden via de computer in tegenstelling tot de smartphone (10%) en de tablet (5%). Nederland is hierin vergelijkbaar met het Europese gemiddelde en kende 83% computergebruik, 11% via de smartphone en 6% via de tablet. Koploper is het Verenigd Koninkrijk waar mobiele apparaten verantwoordelijk waren voor meer dan een derde (35%) van al het internet verkeer.

Onderzoeksmethode

Dit onafhankelijke onderzoek over online retail van 2012 tot en met 2015 en de verwachtingen voor Europa en de VS is uitgevoerd in opdracht van RetailMeNot, ’s werelds toonaangevende marktplaats voor online kortingscodes en –aanbiedingen en moederbedrijf van ActiePagina.nl. Het onderzoek is uitgevoerd in februari 2014 door the Centre for Retail Research gevestigd in Nottingham in het Verenigd Koninkrijk. De Europese landen die onderdeel zijn van dit onderzoek zijn Frankrijk, Duitsland, Italië, Nederland, Polen, Spanje, Zweden en het Verenigd Koninkrijk.

Gegevens van deze bronnen is gebruikt om de prognoses te maken: statistische gegevens en analyses van de regering, telefonische interviews met 100 grote retailers van verschillende sectoren (20%+ van de nationale detailhandel) en interviews met 1,000 consumenten in elk van de negen landen over trends (9,000 in totaal)

Online retail sales van de negen landen is geëvalueerd op een like-for-like manier. ‘Retail sales’ betekent de verkoop van koopwaar aan de finale consument in dit onderzoek. Het onderzoek omvat niet de verkoop van voedsel services, tickets, reizen, auto’s, verhuur, auto onderdelen, benzine, horeca services zoals restaurants en cafés en voor zover mogelijk belasting en BTW.