Industry Wire

Nederlanders massaal benaderd door internetcriminelen

Amsterdam, 10 juli 2013 – Bijna 35 procent van de Nederlanders is wel eens benaderd via e-mail met de vraag of ze willen inloggen op hun online-bankomgeving of hun inloggegevens willen opgeven. Meer dan 40 procent van de mannen geeft aan weleens benaderd te zijn. Onder de vrouwen heeft slecht 27 procent ervaring met een phishing-aanval. Dit blijkt uit een onderzoek van online onderzoeksbureau MWM2 onder 500 rekeninghouders.

Het onderzoek toont aan dat mensen uiterst voorzichtig zijn wanneer zij online bankieren. Zo kiest 85 procent er om geen gebruikt te maken van internetbankieren als ze met internet zijn verbonden via een gratis Wi-Fi-verbinding in bijvoorbeeld een openbare ruimte, zoals een café. De storingen bij grote banken op het gebied van internetbankieren hebben gezorgd voor veel negatieve berichtgeving over de veiligheid van internetbankieren. “De negatieve berichtgeving over de storingen en de veiligheid van internetbankieren doet directe afbreuk aan de tevredenheid over internetbankieren in het algemeen”, zegt Almer Postma, marktonderzoeker bij MWM2.

Nieuwe markten
Ondanks de voorzichtige houding ten opzichte van internetbankieren zien de ondervraagden de toekomst voor internetbankieren wel positief in. Zo geeft bijna een kwart van de deelnemers aan het onderzoek, aan graag statistieken te willen van hun gebruik van het internetbankieren. De mogelijkheid van betalen in fysieke winkels met een mobiel bankieren-app wordt door 23 procent aantrekkelijk gevonden. Minder animo is er voor het customizen van je eigen internetbankieren-omgeving, slechts 12 procent vindt dit aantrekkelijk.

Mobielbankieren blijft nog achter
Hoewel maar liefst 92 procent van de ondervraagden gebruik maakt van internetbankieren, doet slechts 24 procent dit via een app op de mobiele telefoon. Voornaamste reden om hier geen gebruik van te maken is het gebrek aan vertrouwen om via hun mobiel geld over te maken of rekeningen te betalen.

Over MWM2
MWM2 is hét toonaangevende bureau in Nederland voor toegankelijk online en mobiel onderzoek. Zij gelooft in de kracht van de mening van stakeholders voor alle organisaties. Zij adviseert en faciliteert organisaties in het luisteren naar haar stakeholders en ondersteunt bij het vertalen van hun stem naar acties binnen de organisatie. MWM2 biedt hiervoor ervaren, toegewijde consultants in combinatie met superieure researchtechnologie. Het team Finance & Services richt zich volledig op de financiële en zakelijke dienstverlening en biedt haar opdrachtgevers de inzichten die zij nodig hebben. Honderden organisaties weten door te meten met MWM2. MWM2 staat voor Meer Weten van Mensen en Markten.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht