Nederlands bedrijf verlaagt Europese energierekening met 300 miljoen

Het Nederlandse bedrijf Pricewise heeft deze week de grens van 2 miljoen Europese overstappers bereikt. Dankzij energiecollectieven en de vergelijkingswebsites in Nederland en Duitsland verlaagden Europese huishoudens hun energierekening de afgelopen jaren met gemiddeld 250 euro per jaar. De totale besparing komt daarmee op ruim 300 miljoen euro. Opvallend hierbij zijn de grote verschillen in besparing tussen Noord- en Zuid-Europa.

Dupe

Hoewel de Europese energiemarkt al meer dan een decennium is geliberaliseerd, is de marktwerking in een groot aantal Europese landen achtergebleven. Oprichter Hans de Kok “Hier is vooral de consument de dupe van. Dat was voor Niels Brölman en mij ruim zes jaar geleden aanleiding om Pricewise op te richten.” Wat begon als een Nederlandse vergelijkingssite voor energie, groeide uit tot een internationale organisatie die in 10 Europese landen de energiemarkt heeft opengebroken. Na de eerste succesvolle energiecampagnes werd Pricewise benaderd vanuit heel Europa om energiecollectieven op te zetten. Eerst in Engeland, later volgden België, Frankrijk, Duitsland, Oostenrijk, Italië, Slovenië, Portugal en Spanje.
Expert
Pricewise heeft zich in de afgelopen jaren ontwikkeld tot een van de grootste experts op de vrije Europese energiemarkt. Hans de Kok: “We hebben in Spanje en Portugal gezien dat, naast de operationele uitdagingen en culturele verschillen, er soms belangrijke geopolitieke krachten zijn die meespelen in het veld van energieleveranciers. In een aantal landen zie je nog steeds maar een beperkt aantal energieleveranciers en ook lage overstapaantallen.”

Verschil Noord- en Zuid-Europa

Zo worden in Spanje de distributiekosten gesubsidieerd en daarnaast zijn de energietarieven grotendeels gereguleerd. Desondanks behoren de Spaanse energietarieven tot de hoogste van Europa. Vanuit Brussel wordt er druk op gezet om dit systeem te stoppen.
De Kok: “Ondanks de geringe concurrentie tussen energieleveranciers zijn we erin geslaagd om met energiecollectieven de Zuid-Europese markten voor het eerst open te breken. Deze toegenomen marktwerking biedt kansen aan nieuwe energieleveranciers, waardoor er eindelijk echte concurrentie ontstaat. En consumenten besparen en krijgen betere voorwaarden door te veranderen van energieleverancier.”

Regulering

Niels Brölman: “Niet overal in Europa kent men een sterke toezichthouder zoals bij ons de Autoriteit Consument & Markt (ACM). De ACM zoekt proactief de discussie op met de verschillende marktpartijen en geeft strikte richtlijnen. Waar nodig grijpt zij in en worden boetes opgelegd. Dat scheidt het kaf van het koren, zowel bij energieleveranciers, als bij vergelijkingswebsites. De energiemarkten in Engeland, Duitsland, Nederland en België zijn de meest concurrerende in Europa. Duitsland kent bijna 1400 energieleveranciers. Landen als Spanje en Portugal blijven nog sterk achter. Maar de eerste hoopgevende stappen in de goede richting zijn ook daar gezet.”