Nederlands horecaconcept met gepofte aardappelen haalt €122.000 op via crowdfunding

Jacketz is een nieuw food-retail concept en de eerste baked potato shop in Nederland. De tweede vestiging wordt in Amsterdam geopend dankzij crowdfunding: In twee maanden tijd werd €122.000 opgehaald. Een gang naar de bank was niet nodig,  crowdfunding blijkt een uitkomst te bieden voor veel innovatieve horeca- en foodconcepten.

Paul Zonnenberg en Pascal ter Beeke zijn de ondernemers achter Jacketz. Vier jaar geleden viel het ze op dat andere culturen veel trotser zijn op hun eigen keuken en dat er meer aanbod is van goed en betaalbaar eten.  De oer-Hollandse aardappel bleek daarvoor het perfecte product. De eerste zaak werd geopend in Leiden en was vanaf dag 1 een groot succes.

Groei

Paul en Pascal waren zich ervan bewust dat het niet eenvoudig zou zijn om Nederlanders weer aan de aardappel te krijgen. Pascal: “Toen wij begonnen met Jacketz waren er veel food concepten die een andere keuken als basis hadden, maar waar weinig van de Nederlandse keuken in terug te vinden was. Daarom hebben we er bewust voor gekozen om de eerste zaak in Leiden goed op de kaart te zetten voordat we het concept uit zouden rollen”. Vanwege de toenemende vraag naar Jacketz werd vorig jaar besloten een tweede vestiging te openen, in de Kinkerstraat, in Amsterdam

Financiering

De ondernemers wilden niet naar een bank voor de financiering van de nieuwe vestiging, omdat ze dit niet vonden passen bij hun plannen. Pascal: “We hebben enorm veel fans en betrokkenen die ons een warm hart toedragen en vanaf het begin in ons hebben geloofd, daar wilden we nu ook wat voor terug doen”.

Daarom kozen ze voor crowdfunding. Via CrowdAboutNow kon men vanaf €250 investeren. In ruil voor een rendement van 4,3% per jaar en andere extra’s.

Keiharde lening of echte crowdfunding?
Niet rendement, maar de inhoud van het plan, de ervaringen van klanten én de ervaring van de ondernemers spelen een centrale rol bij crowdfunding. Dit in tegenstelling tot vele Nederlandse kredietbemiddelaars waarbij korte looptijden, hoge rendementen en zekerheden van groot belang zijn. Dit beaamt Tom Vroemen, directeur van CrowdAboutNow: ” Mensen maken bij echte crowdfunding geen keuze op basis van financiële ratio’s, maar op basis van de vraag of ze de ondernemers en hun plannen vertrouwen. Of ze er dus zelf gebruik van zouden maken”

Vertrouwen

De keuze voor echte crowdfunding bleek voor Jacketz een schot in de roos. Pascal: “De eerste dagen werd al meer dan €50.000 geïnvesteerd, een enorm succes. We hadden wel gehoord dat sommige mensen het leuk zouden vinden als we een tweede vestiging zouden openen, maar dit kwam voor ons volstrekt onverwacht. Het is fantastisch om te zien dat mensen zoveel vertrouwen hebben in onze plannen”. Jacketz verwacht in september haar deuren te kunnen openen aan de Amsterdamse kinkerstraat.