Geplaatst door BloomPost.nl

Nederlandse bloemeninnovatie ontvangt Amerikaanse award

Chicago, 29 juni 2016 – Een Nederlandse uitvinding, die het mogelijk maakt om bloemen vers te houden zonder water, heeft in Amerika een prestigieuze innovatie award in de wacht gesleept.

Innovatie

De bijzondere technologie wordt in Nederland toegepast door online bloemist BloomPost.nl en is ontwikkeld door technologiebedrijf Perfotec. “Iedere bloemsoort ademt anders en wij zijn dankzij de technologie in staat om vast te stellen wat de zuurstofbehoefte van een bloemsoort is. De bloemen verpakken we hierna in folie die we met een microlaser voorzien van microscopisch kleine gaatjes. Op deze manier krijgen de bloemen exact de juiste hoeveelheid zuurstof om in leven te blijven en te weinig om door te groeien. We sussen ze als het ware in slaap”, aldus BloomPost Ceo Dave van Stijn.

Toepassing

Eenmaal in de bijzondere folie kunnen de bloemen vijf dagen zonder water. Deze periode kan, mits de bloemen koel bewaard blijven, zelfs oplopen tot enkele weken. Daarmee ontstaat een grensverleggende kans voor de bloemenbranche. De techniek zorgt er namelijk niet alleen voor dat de distributie van bloemen zonder water mogelijk is, maar ook dat bloemen makkelijker op voorraad gehouden kunnen worden.

Trots
De award werd in Chicago aan een trotse Dave van Stijn uitgereikt op het jaarlijkse congres van United Fresh, de branche organisatie van versproducenten in Amerika. Vakgenoten prezen met name de kansen van de technologie voor e-commerce toepassingen. Van Stijn: “Of het de start is van een American Dream? Dat hopen we uiteraard. De kansen liggen er en ik weet zeker dat de technologie voor zowel kwekers, groothandel en retail enorm veel kan betekenen.”