Geplaatst door VR-Gorilla

Nederlandse Gorilla-selfies stelen de show op World Expo in Milaan

Reisorganisatie www.matoketours.nl uit Nederland lanceert samen met het Amsterdamse virtual reality productiebedrijf VR Gorilla het project ‘Virtual Gorilla’ op de World Expo in Milaan.

‘Virtual Gorilla’ is een productie van korte virtual reality filmpjes over de natuur in Oeganda en met name de met uitsterven bedreigde berggorilla’s. Virtual Gorilla is een initiatief van Matoke Tours en om aandacht te besteden aan deze magische, vreedzame en met uitsterven bedreigde diersoort.

Tijdens de opnamen van ‘Virtual Gorilla’ gebeurde iets spectaculairs. Een jonge gorilla, van ongeveer 3 jaar oud, pakt de camera, bestudeert deze voor enkele minuten en maakt zo zijn eerste selfies! Bekijk de beelden op: www.matoketours.nl/virtual-gorilla.htm

Het filmpje is ook in 360 graden te zien via: www.vr-gorilla.com

Film vertoond op World Expo
Matoke Tours en VR Gorilla zullen de film voor het eerst vertonen volgende op het World Expo in Milaan. De film is daar door kijkers te zien via een speciale virtual reality bril, deze is nodig om de ‘virtuele ervaring’ te beleven. Binnenkort zal de film ook voor consumenten thuis te zien zijn via de speciale ‘virtual gorilla app’ die momenteel ontwikkeld wordt. Lees meer informatie daarover verderop in het persbericht.

Tussen de gorilla’s zitten
De twee Nederlandse filmmakers van het Amsterdamse productiebedrijf VR Gorilla trokken in mei 2015 de regenwouden van het Bwindi Impenetrable Forest in, gelegen in zuidelijk Oeganda aan de grens met Congo en Rwanda, om er te filmen met speciale 360-graden camera’s. Deze 360-graden filmtechniek is nodig om een virtual reality beleving te creëren. Hierdoor krijgt de kijker écht het gevoel letterlijk tussen de gorilla’s te zitten. Ze kwamen terecht tussen groepen wilde berggorilla’s en filmden hen van zeer dichtbij.

Virtual Gorilla ook als app te downloaden
Matoke Tours ontwikkelt momenteel een app die voor iedereen die een Virtual reality device in huis heeft te gebruiken zal zijn. Tegenwoordig is er al de *Google Cardboard te koop voor ongeveer 10 euro. Deze kartonnen bril kan om je mobiele telefoon geschoven worden waardoor je je mobiele telefoon transformeert tot een virtual reality bril. Eenmaal de app geïnstalleerd, kan de virtuele beleving thuis beginnen.

*De Google Cardboard werkt vrijwel op alle bekende smartphones die vanaf 2014 ontwikkeld zijn!

Hoe gaat de app werken
Paul Gevers, directeur van Matoke Tours: “De ‘virtual gorilla app’ zal een aantal hoofdstukken omvatten. Elk hoofdstuk is een highlight in Oeganda. Zo is er natuurlijk de tracking naar de berggorilla’s, maar ook wordt de kijker meegenomen naar de wouden van Kibale Forest waar grote groepen chimpansees leven. Of wat dacht je van een heteluchtballon safari over de savannevlaktes van Queen Elizabeth National Park. Bewonder de kuddes buffels en olifanten vanuit de lucht, maar dan wel thuis op je bank!”

Aandacht voor bedreigde diersoorten via nieuwe techniek
Reisorganisatie Matoke Tours startte het virtual gorilla project om een tweetal redenen:

“Ten eerste om aandacht te besteden aan de bedreigde berggorilla’s in Oeganda”, vertelt directeur Paul Gevers: “Oeganda is één van de mooiste en diverse landen in Afrika, en de gorilla tracking is een wildlife experience die niet te evenaren is. Het is haast niet uit te leggen hoe het voelt om tussen een groep wilde berggorilla’s te staan. Wij vonden het een geweldig idee dat mensen dit al thuis kunnen beleven, zodat men beseft hoe magisch deze dieren zijn. De gorilla’s verdienen die aandacht en toerisme helpt het voortbestaan van de gorilla!”

De laatste jaren gaat het steeds beter met de berggorilla’s. De populatie is sinds 2010 gegroeid van 786 tot 880, dit blijkt uit een telling van de Uganda Wildlife Authority. Een groot deel daarvan is te danken aan het toerisme. Een gorilla permit kost 600 dollar, dit geld wordt gebruikt om de natuurlijke habitat van deze magische beesten te beschermen.
Gevers hoopt dat de virtual reality app bijdraagt aan het toerisme naar de berggorilla’s. “Mensen kunnen straks thuis al proeven van de tracking, zie het als de reisbrochure van de toekomst die je meeneemt in het bijzondere verhaal van de berggorilla’s. Maar natuurlijk kan niets op tegen de échte beleving, die van de Afrikaanse jungle. Dan voel je het struikgewas, ruik je de gorilla’s en zoemen de musquito’s om je hoofd. Dan ben je er pas écht!

Virtual Reality heeft grote toekomst in de reiswereld
Daarnaast denkt Gevers dat virtual reality een grote toekomst heeft binnen de reiswereld. “Als je thuis al een stukje van je reis kan beleven, kun je nog beter afstemmen waar je naar toe wilt. Kies je dan voor de grote migratie van de wildebeesten in de Serengeti of ga je voor de gorilla tracking in Oeganda? Dat bepaal je thuis door al letterlijk onderdeel te zijn van de beleving. Dit zorgt natuurlijk vooral voor voorpret, maar kan ook serieus je reiskeuze beïnvloeden.”

Deelnemen aan ‘virtual gorilla’ demonstratie?
Matoke Tours zal samen met de makers van de film (VR Gorilla) het project ‘virtual gorilla’ voor het eerst vertonen op het World Expo in Milaan. Zij zijn hier aanwezig tussen 9 en 12 september. Wilt u als consument of als pers deelnemer hierbij aanwezig zijn en als eerste de virtuele gorilla tracking ondernemen? Neem dan contact op met onderstaande referenties.

De daadwerkelijke ‘Virtual Gorilla app’ wordt waarschijnlijk eind dit jaar via Google Playstore en de App Store van Apple aangeboden aan het publiek. Wilt u t.z.t. uitgenodigd worden om als persdeelnemer de film op een virtual reality device te beleven, neem dan contact op met Paul Gevers. Het is de bedoeling dat de lancering van de app plaatsvindt op de vakantiebeurs in Utrecht in januari 2016. Demonstraties voor journalisten zullen medio oktober/november op ons kantoor plaatsvinden.

Voor meer informatie over dit persbericht of gebruik van beeldmateriaal

YOU TUBE kanaal met selfie video: https://www.youtube.com/watch?v=JkOjPhNJB4E