Geplaatst door Zerocopter

Nederlandse hackers willen af van negatief stereotype

De hackers Olivier Beg, de 19-jarige vooraanstaande Nederlandse ethical hacker, en Edwin van Andel, hacker van het eerste uur, vertrekken as donderdag naar Las Vegas om deel te nemen aan ‘s werelds grootste hackers bijeenkomst, DEF CON. Zij nemen deel aan de conferentie en ontmoeten de internationale hacker community.

Daarnaast roept het hackersduo getalenteerde hackers op hun talent te gebruiken om het internet een veilige plek te maken en hackersdillema’s te bespreken in een – door Edwin van Andel en andere ervaren hackers – opgerichte denktank.

‘Internet heeft de samenleving veel vrijheden gegeven. Als we deze vrijheden willen behouden is een veilig internet noodzakelijk. Daarin spelen hackers een belangrijke rol.’, zegt Edwin van Andel. ‘Nog te vaak worden hackers gezien als criminelen achter een laptop met een hoody en een masker. Terwijl we daarmee voorbij gaan aan hun rol in de samenleving en nog belangrijker de dilemma’s en ethische vraagstukken waar hackers mee te maken hebben. Daar willen we in de US over in gesprek en daarom hebben we de denktank opgericht om ervaringen te delen en vraagstukken te bespreken.’

Op DEF CON, de grootste hackers bijeenkomst wereldwijd in Las Vegas, komen rond 15.000 hackers in de US samen om met elkaar de laatste en meest vernieuwende inzichten te delen rondom online security.

Het merendeel van de hackers zet zich in om een veiliger online wereld te creëren. En is daarmee van grote waarde voor organisaties die behoefte hebben aan online security.

Dit was de reden voor twee ethical hackers om vorig jaar het bedrijf Zerocopter op te richten. Zerocopter verbindt o.a. hackers talent en organisaties die behoefte hebben aan online security met elkaar. Vaak zijn de hackers jonge en intelligente denkers die vanuit hun passie te werk gaan en dan opeens te maken krijgen met ethische vraagstukken. “Met deze missie hopen we dat we onderling vraagstukken kunnen uitwisselen en zo kennis over hackersdillema’s kunnen delen”, aldus het hackersduo.