Geplaatst door EIT

Nederlandse scaleup Quantoz Technology finalist

Eindhoven, 4 Oktober 2016 – Het Nederlandse technologiebedrijf Quantoz Technology B.V. maakt als enige Nederlandse scaleup kans om de EIT Digital Challenge te winnen in de categorie Digital Finance. EIT Digital heeft 44 hoogwaardige technologisch innovatieve scaleups uit 16 landen geselecteerd als finalisten in vijf categorieën.

Quantoz Technology biedt met het product Quase Digital Cash Solution een infrastructuur voor directe betalingen en transacties tussen ondernemingen, mensen en de Internet of Things. Het bedrijf mag op 28 november in Londen pitchen in de finale.

Het aanbod van de genomineerden is zeer divers. Dat varieert van een brailletablet voor blinden, een slimme bril voor begeleiding op afstand tot een real-time informatiesysteem dat fabrieken transformeert in digitale slimme fabrieken.

Van de zestien landen komen de meeste finalisten uit Groot-Brittannië met elf geselecteerde bedrijven. Vijf scaleups komen uit Frankrijk, vier uit Spanje. België en Nederland worden beide door een scaleup vertegenwoordigd. De gemiddelde verwachte inkomsten per geselecteerde scaleup in 2016 zijn € 640,000, de gemiddelde teamgrootte is 13, de gemiddelde opgehaalde financiering ligt rond de € 700,000 en 57% van de scaleups heeft een vrouwelijke (mede-)oprichter. In totaal hebben 234 scaleups uit 25 Europese landen zich aangemeld voor de EIT Digital Challenge in vijf categorieën: Digital Industry, Digital Cities, Digital Wellbeing, Digital Infrastructure en Digital Finance.

“We zijn ontzettend blij met de kwaliteit van de scaleups in de finale van de EIT Digital Challenge. De gemiddelde teamgrootte en inkomsten tonen aan dat deze finalisten klaar zijn voor internationale opschaling en met de hulp van EIT Digital wereldspelers kunnen worden”, zegt Dolf Wittkamper, hoofd van de EIT Digital Accelerator.
De finalisten pitchen op vijf evenementen die eind November in vijf verschillende steden in heel Europa worden gehouden. Doel van de finalisten is om internationale groei-ondersteuning te winnen bij EIT Digital en een geldprijs van €50.000. In elke categorie worden drie scaleups bekroond en beloond op de volgende evenementen:

·         21 november, 2016 – Stockholm – Digital Infrastructure
·         24 november, 2016 – Eindhoven – Digital Wellbeing
·         28 november, 2016 – London – Digital Finance
·         29 november, 2016 – Paris – Digital Cities
·         30 november, 2016 – Helsinki – Digital Industry

à zie hier voor een overzicht van alle finalisten van de EIT Digital Challenge 2016

Over EIT Digital
EIT Digital is dé Europese educatieve en ondernemingsgerichte organisatie die de digitale transformatie van Europa stimuleert. Doel is om de economische groei en de kwaliteit van leven in Europa te verbeteren. Dit doen we door integratie van onderwijs, onderzoek en ondernemerschap en een pan-Europese samenwerking met 130 Europese organisaties, MKB’s, startups, universiteiten en onderzoeksinstituten. Hierdoor weet EIT Digital baanbrekende digitale innovaties naar de markt te brengen. EIT Digital is een ‘