Geplaatst door Gerrard Street

Nederlandse Spotify voor hoofdtelefoons toont praktijkvoorbeeld van de circulaire economie

DELFT, januari 2017 – Deze maandag start de week van de circulaire economie. De Nederlandse startup Gerrard Street maakt een volledig modulaire hoofdtelefoon die je voor €7,50 per maand gebruikt en is onderdeel van de week. Gaat er iets stuk, dan wordt het onderdeel gratis vervangen en gerecycled. Met dit concept wil het bedrijf bijdragen aan de ontwikkeling van circulaire consumentenelektronica, want daar blijft nu veel waarde liggen aldus de ondernemers.

Juist in elektronica is veel te behalen als het gaat om het hergebruik van waardevolle materialen en componenten, zo redeneert de startup. “Wereldwijd gooien we jaarlijks 15 miljoen kilo aan koptelefoons weg, vaak alleen maar omdat er een klein onderdeel kapot is“, zegt medeoprichter Dorus Galama. De oplossing is een volledig modulaire hoofdtelefoon. Zoals bij Legoblokjes kan elk onderdeel gemakkelijk worden losgehaald en vervangen. Daardoor hoeft dus niet de hele koptelefoon weggegooid te worden als er iets kapot gaat.

Bovendien worden de verouderde onderdelen door Gerrard Street teruggehaald en gerecycled. Bij intensief gebruik is het slechts een kwestie van tijd voordat er iets stuk gaat; de startup heeft sinds de lancering in juni 2015 zo’n 200 onderdelen vervangen. “Hoofdtelefoons die anders zouden zijn weggegooid”. Met ruim 650 klanten en een draadloos model op komst laat het bedrijf zien dat het anders kan en dat consumenten steeds meer interesse tonen in een product-as-a-service.

Bij Gerrard Street betalen klanten niet voor bezit, maar slechts voor service. Het Delftse bedrijf voegt zich met die service bij de aanpak van bedrijven als Spotify, Car2Go en Netflix. Ze bieden de klant wel de lusten, maar niet de lasten. Maar er is nog een voordeel. Bedrijven zoals Gerrard Street hebben er belang bij dat een apparaat zo lang mogelijk meegaat en niet snel kapot gaat. “Andere bedrijven willen juist dat een klant zo snel mogelijk een nieuwe hoofdtelefoon koopt. Dat is goed voor de omzet.” Voor een circulaire onderneming is een hoofdtelefoon die zo lang mogelijk meegaat de beste bron van inkomsten.

De eerste productiebatch is bijna uitverkocht, de tweede productie is op komst. Zodra het bedrijf een volgende fase bereikt willen de ondernemers het concept uitbreiden naar andere producten. Galama: „Het is ook goed toepasbaar op smartphones en laptops. We denken aan samenwerking met andere partijen, waarbij zij het product leveren en wij de service.”