Industry Wire

Geplaatst door DDMCA

Nederlandse YouTubers goed voor miljoenenomzet

Amsterdam, 12 februari 2016 – Uit een analyse van 90 YouTube-kanalen uit Nederland komt naar voren dat het hebben van een eigen YouTube-kanaal een miljoenenbusiness is. Digitaal strateeg Denis Doeland van DDMCA constateert dat Nederlands populairste vlogger (zelf prefereren ze ‘YouTuber’) Kwebbelkop in totaal tussen de 500.000 en 2,6 miljoen euro aan zijn kanaal heeft verdiend.

De top 5 YouTubers van Nederland, waaronder KwebbelkopJelly en Enzo Knol, hebben gezamenlijk meer dan 10 miljoen abonnees. In totaal zijn hun video’s – ze produceren er ongeveer 50 per maand – meer dan 2 miljard keer bekeken. Hoe meer kijkers, hoe meer YouTubers kunnen verdienen aan hun video’s. Ze krijgen van YouTube per 1.000 advertentieweergaven naar schatting een bedrag variërend 1,5 tot 7 euro. Van dit bedrag gaat 45% naar YouTube, de rest is voor de YouTuber.

Denis Doeland liet deze berekening los op zijn dataset van 90 YouTube-kanalen. Op basis daarvan schat dat hij dat het kanaal van de 20-jarige Kwebbelkop tot nu toe tussen 500.000 (1,5 euro per advertentieweergave) en 2,6 miljoen euro (7 euro per advertentieweergave) heeft opgebracht. Jelly heeft tussen de 360.000 euro en 1,9 miljoen euro aan zijn kanaal verdiend, terwijl de opbrengsten van Enzo Knol ergens tussen de 370.000 en 1,9 miljoen liggen. De afdracht aan YouTube is hier al vanaf getrokken.

Basis van succes
De onderwerpen van de meest vooraanstaande YouTubers van Nederland lopen uiteen van games en beauty tot hun eigen leven. Wat alle YouTubers volgens Doeland gemeen hebben, is hun sterke belofte aan de kijker. ‘Om tot de honderdduizenden abonnees en miljoenen views te komen, moet je je aan een bepaald ritme houden. Kwebbelkop produceert bijvoorbeeld 2 video’s per dag en zijn kijkers vertrouwen daarop. Het is eigenlijk net als televisieprogrammering. Deze cijfers laten andermaal zien dat ‘vloggen’ professionaliseert en dat de mediaconsumptie van vooral jongeren compleet verandert.’

//

Over DDMCA en Denis Doeland
DDMCA (Denis Doeland Management Consultancy en Advies) is een adviesbureau op het gebied van digitale businessmodellen voor merken en organisaties in entertainment-, sport- en media-industrie. Denis Doeland helpt bedrijven met het opzetten van netwerken die financiële waarde toevoegen en voldoen aan de nieuwe verwachtingen van fans, klanten, medewerkers en andere betrokkenen. Klanten van DDMCA zijn onder meer Hardwell, Nicky Romero, ALDA Events, 538,Oger, E&A Events, 4PM en 8ball Music.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht