Nieuw digitaal platform is startsein voor een Europese Digital Valley

Amsterdam, 18 december – In de internationale digitale wedren ligt Europa ver achter op de Verenigde Staten en Azië. Om die achterstand in te lopen lanceert adviesbureau Roland Berger Strategy Consultants nu Terra Numerata, een zakenplatform dat digitale spelers in Europa moet verbinden.

Versnippering en complexiteit, dat zijn de kenmerken die de Europese digitale wereld op achterstand zetten. Bij de 20 grootste beursgenoteerde internetbedrijven ter wereld zit geen enkel Europees bedrijf: de VS voert de lijst aan met 13 bedrijven en de overige zeven bedrijven komen uit Azië. Veel Europese bedrijven zijn zich zeker bewust van het belang van digitalisering en zijn begonnen met de aanpassing van hun bestaande businessmodellen. Als het gaat om het ontdekken en ontwikkelen van nieuwe economische kansen in de digitale wereld, is echter nog heel wat werk te verzetten.

Heterogeen digitaal landschap
‘Ons digitale landschap is uiterst heterogeen doordat expertise en financiering over de verschillende Europese landen zijn verspreid’, verklaart Tijo Collot d’Escury, managing partner van Roland Berger Strategy Consultants in Nederland. ‘Het samenbrengen van deze diversiteit aan bedrijven, broedplaatsen voor starters, investeerders, experts en beleidsmakers kan dé aanpak zij om nieuwe digitale kansen te creëren. Daarbij moeten de lijnen naar Sillicon Valley en China natuurlijk openstaan.’

Missie van Terra Numerata
Om Europa digitaal op de kaart te zetten lanceert Roland Berger het zakenplatform Terra Numerata, dat moet uitgroeien tot een breed netwerk voor alle digitale spelers in Europa. Het idee is om bedrijven van uiteenlopende omvang en uit verschillende segmenten van het vakgebied samenwerkingsverbanden te laten aangaan om zo digitale innovatie naar een hoger niveau te tillen. ‘De eerste missie van Terra Numerata is om Europa’s aandeel in de wereldwijde digitale markt op te stuwen’, aldus Collot d’Escury.

Steun uit zakenwereld en politiek
Uit gesprekken die Roland Berger Strategy Consultants heeft gevoerd met vooraanstaande Europese politici, ceo’s en overkoepelende organisaties uit verschillende landen is brede steun naar voren gekomen voor het nieuwe digitale zakenplatform. Terra Numerata zal partnerschappen met zowel gerenommeerde bedrijven als start-ups aangaan om haar positie te versterken. De eerste samenwerkingsverbanden zullen aan het eind van deze maand en in de eerste maanden van 2015 bekendgemaakt worden.