Nieuw technologisch tijdperk voor Eurovisie Songfestival

De European Broadcasting Union (EBU) werkt samen met Microsoft om het Eurovisie Songfestival in meer dan veertig landen uit te zenden. Het samenwerkingsverband van Europese publieke omroepen gebruikt cloudplatform Microsoft Azure om het optreden van Trijntje Oosterhuis en de andere Europese acts bij tweehonderd miljoen mensen in de huiskamer te brengen. Voor de coördinatie van de meer dan drieduizend medewerkers en vrijwilligers zet de EBU Yammer en Lumia 535-smartphones in. “Het Eurovisie Songfestival betreedt een nieuw technologisch tijdperk.”

Jaarlijks kijken er bijna tweehonderd miljoen mensen naar het Eurovisie Songfestival. Daarmee is de Europese zangwedstrijd niet alleen het grootste entertainment-tv-evenement ter wereld, maar is het ook vanuit technisch oogpunt een enorm project, zowel op organisatorisch als op communicatiegebied. Zo moeten er oplossingen beschikbaar zijn voor het uitbrengen en tellen van de kijkersstemmen, het snel verwerken van datatransmissies en voor het coördineren van de aanwezige medewerkers, journalisten en tv-stations.

Innovatie
Om het technische aspect in goede banen te leiden, ging de EBU een partnership aan met Microsoft. Reden om te kiezen voor de technologieontwikkelaar is, dat het bedrijf in staat is zijn technologie aan te passen aan de behoeften van het Eurovisie Songfestival, zo vertelt Jon Ola Sand, Executive Supervisor voor het Eurovisie Songfestival bij EBU. “Met Microsoft hebben we een betrouwbare partner die ons ervan overtuigd heeft aan onze eisen op het gebied van innovatie te kunnen voldoen.”

Zo legt Microsoft met Azure de fundering voor de IT-infrastructuur achter het Eurovisie Songfestival. Het cloudplatform biedt het productieteam de middelen die het nodig heeft om een videodatabase aan te leggen, en de beelden tijdens het evenement wereldwijd met 45 tv-zenders te delen. Daarnaast is het met Azure mogelijk de videobeelden on-demand beschikbaar te stellen voor de kijkers van het Eurovisie Songfestival.

Stemmen
Ook draait de officiële Songfestival-app die een grote rol speelt in de interactie met het publiek, op Microsoft Azure. Met die app blijven fans op de hoogte van de laatste ontwikkelingen, en verandert het gebruikte device in een scherm dat tijdens de show live-updates geeft. Maar nog belangrijker is, dat de app – beschikbaar voor zowel Windows en Android, als iOS – kijkers in staat stelt nog sneller en eenvoudiger dan ooit hun stem uit te brengen op hun favoriete act.

“We betreden dit jaar met het Eurovisie Songfestival echt een nieuw technologisch tijdperk”, aldus Sand. En dat geldt ook voor de coördinatie van medewerkers en vrijwilligers achter de schermen. Zo maakt de organisatie van het Eurovisie Songfestival gebruik van Yammer om zo’n duizend werknemers in veertig verschillende landen aan te sturen. Voor de achthonderd vrijwilligers die zich tijdens het evenement inzetten, stelt Microsoft Lumia 535-smartphones beschikbaar.

Samenwerken
“Bij Microsoft willen we mensen meer gedaan laten krijgen in deze snel veranderende wereld van mobile-first, cloud-first”, zegt Georg Obenmeier, CEO van Microsoft in Oostenrijk, waar dit jaar het Eurovisie Songfestival plaatsvindt. “Dit partnership met het Eurovisie Songfestival is een mooi voorbeeld van hoe mobiele technologie mensen internationaal in staat stelt naadloos samen te werken. En door de inzet van de cloud ook op een schaalbare manier, zelfs bij een van de grootste internationale evenementen van het jaar.”

Bing voorspelt
Bing voorspelt wie het Songfestival gaat winnen. Neem een kijkje op de speciale site om erachter te komen wat de kansen voor Trijntje zijn.