Nieuwbouw Electrical Engineering en Technische Natuurkunde opgeleverd

Bouwbedrijf BAM levert vrijdag 28 november gebouw Flux op, de nieuwbouw van de TU Eindhoven voor haar faculteiten Electrical Engineering en Technische Natuurkunde. De komende maanden betrekken de gebruikers in fases het 26.000 vierkante meter grote gebouw. De realisatie van Flux is een belangrijke stap in de omvorming van het universiteitsterrein tot TU/e-Science Park.

850 medewerkers
TU/e-bestuurder Jo van Ham en BAM-directeur Jo Hoen tekenen vrijdagochtend 28 november de overdracht. De officiële opening van het twaalf bouwlagen tellende gebouw zal naar verwachting in september 2015 plaats vinden. Het terrein voor het gebouw verandert de TU/e in het begin van 2015 in een aantrekkelijk groen gebied zonder autoverkeer. De eerste bewoners betrekken het gebouw een paar dagen na de oplevering. Voor 1 april moeten alle achthonderdvijftig medewerkers zijn verhuisd, inclusief alle laboratoria. Het gebouw wordt ook het vaste onderkomen voor zo’n 1350 studenten.

“We zijn erg blij dat we dit prachtige gebouw nu kunnen gaan gebruiken”, laat bestuurslid Jo van Ham weten. “Het is een architectonisch hoogstandje, met de modernste voorzieningen voor onze faculteiten. Dat is fijn voor studenten en medewerkers, en het vergroot ook de aantrekkelijkheid van de TU/e voor nieuwe studenten.”

Jaren zestig
De nieuwbouw was hard nodig omdat Electrical Engineering en Technische Natuurkunde gehuisvest waren in gebouwen uit de jaren zestig, die niet meer voldeden: N-laag, dat inmiddels gesloopt is, en Potentiaal. Het leegkomen van Potentiaal is een belangrijke sleutel in de omvorming van de campus tot TU/e-Science Park. De universiteit wil een levendige en diverse campus, gericht op onderwijs, wonen, ondernemen en sport. Daarom gaat bouwconcern Dura Vermeer het zestien etages tellende Potentiaal ombouwen tot een woontoren, met zo’n vierhonderd woonunits.

Duizend fietsen
In Flux zitten onder meer laboratoria, practicumruimtes, kantoren, onderwijszalen en een fietsenkelder voor duizend fietsen. Daarnaast komt er een kleine supermarkt op de begane grond. Het gebouw is ontworpen door architectuurstudio Herman Hertzberger. Het is intern zeer ruimtelijk, met een grote vide en veel verschillende verbindingen tussen de twee zijdes van het gebouw. Verder is Flux bijzonder duurzaam qua bouw en gebruik; dit was een van de vereisten vanuit de TU/e.

Renovatie Hoofdgebouw
De bouw van Flux was project 2 van een groot bouwprogramma van de TU/e om haar huisvesting te vernieuwen, Campus 2020. Project 1 was de bouw van MetaForum, het centrale gebouw met studentenvoorzieningen, dat medio 2012 klaar was. Binnenkort gaat project 3 van start; de volledige renovatie van het Hoofdgebouw,  dat stamt uit 1963. Meer daarover in dit bericht.