Industry Wire

Geplaatst door Thales

Nieuwe software ondersteunt veiligheid start Tour de France

Utrecht – 6 juli. Dit jaar heeft de organisatie van de Tour de France gebruik gemaakt van nieuwe software ontwikkeld door Thales. De Tour de France in Utrecht heeft volgens schattingen van de gemeente bijna een miljoen bezoekers naar de stad getrokken in de afgelopen vier dagen. Bijna 2.000 vrijwilligers, oftewel Tourmakers werkten met een Thales app op hun telefoon en konden daarmee veilig en gemakkelijk informatie delen met de hulpdiensten.

Vanuit het actiecentrum in het Utrechtse stadhuis kwamen verschillende meldingen van de vrijwilligers binnen. Continu moest er onder tijdsdruk geïnventariseerd en gereageerd
worden op de laatste ontwikkelingen op en rond het parcours.

“Het afsluiten van de route, in combinatie met het garanderen van een feest voor iedereen, was een grote uitdaging, vooral voor de Tourmakers die het enthousiaste publiek moesten begeleiden rond het parcours. Deze vrijwilligers speelden een belangrijke rol in de informatievoorziening.” zegt Mike Balm, algemeen operationeel commandant organisatie Tour de France. “Door middel van een eenvoudige app op de telefoons van de Tourmakers, informeerden zij ons regelmatig over de drukte en de sfeer op verschillende punten langs de route.”

“Wij stuurden hen berichten om aan te geven hoe ver het peloton nog verwijderd was. Als de Tourmakers moeilijkheden voorzagen, konden wij acties inzetten om ervoor te zorgen dat de mensen niet het parcours konden betreden. Af en toe moest de politie zich even laten zien en een keer hebben we de hulp van de dichtstbijzijnde helikopter ingeroepen. Ondanks vele watertappunten, kon met temperaturen van boven de 30 graden niet voorkomen worden dat een aantal bezoekers onwel werd. De Tourmakers konden deze gevallen direct via de app melden, zodat bezoekers snel behandeld werden. Het meest spannende moment was toch wel het zand dat door de wind op de Brouwersdam in Zeeland lag. Rijkwaterstaat heeft achter de reclamekaravaan en minuten voor het passeren van de koers de weg schoon kunnen maken voor de koplopers en het peloton.”

Betere informatievoorziening voor hulpdiensten

Tijdens de twee Nederlandse tourdagen werd een door Thales nieuw ontwikkeld systeem gebruikt waarin alle meldingen van de vrijwilligers en samenwerkende instanties zichtbaar werden in het actiecentrum en in het veld. Mike Balm: “Door visueel al die informatie te combineren, waren we beter in staat onze mensen op straat aan te sturen en te reageren waar nodig. Ook stelt de software ons in staat om informatie alleen open te stellen voor bepaalde partijen die daar normaliter geen toegang tot hebben maar in een veiligheidsscenario toch die data in moeten kunnen zien. De markt voor dit soort software is veelzijdig. Van bedrijven die werken met gevaarlijke stoffen tot ziekenhuizen, gemeenten, Politie, Justitie en Rijkswaterstaat.

Noot voor de redactie

Thales Nederland BV is de Nederlandse vestiging van de internationale Thales groep. In Nederland werken ongeveer 2.000 medewerkers in de vestigingen in Hengelo, Enschede, Huizen, Delft, Den Haag en Eindhoven. Thales Nederland is gespecialiseerd in de ontwikkeling, productie en integratie van complexe high tech systemen voor de defensie, transport en veiligheidsindustrie zoals radar, command & control, OV chipkaart, communicatie systemen en cybersecurity.
Thales is tevens partner van Utrecht2015.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht