Geplaatst door MKB Trends

Nieuwe staat van het MKB zorgt voor economische groei

Utrecht, 27-09-2016 – Ondernemen in het midden- en kleinbedrijf (MKB) krijgt in 2017 een andere betekenis. Dat blijkt uit de drie MKB Trends 2017, die vandaag gepresenteerd worden tijdens het vijfde jaarlijkse MKB Trends-event in Utrecht.

De MKB Trends zijn opgesteld door Dutch Network Group (DNG), autoriteit op het gebied van ondernemerssupport en gelieerd aan MKB-Nederland, op basis van gesprekken met experts, eigen observaties en de MKB Monitor*.

De drie MKB Trends voor 2017 zijn:
1. van oude naar nieuwe structuren
2. van vaste segmenten naar vloeibaar gedrag
3. van straks naar nu, gewoon omdat het kan

De presentatie van de MKB Trends 2017, door een vijftal experts en trendwatchers onder leiding van Willem Overbosch, CEO van Dutch Network Group, is live te bekijken op dinsdag 27 september vanaf 15:00 uur en als video terug te kijken vanaf woensdag 28 september 2016 via http://www.mkbservicedesk.nl/mkbtrends

1. Van oude naar nieuwe structuren
Er is sprake van een nieuwe, meer duurzame werkelijkheid, waar platformen als Facebook, Uber en Airbnb ons leven bepalen. Alles wordt een platform of gaat gebruik maken van een platform. Platforms verschaffen toegang tot capaciteit, materialen en goederen. Ofwel bedrijven gaan zelf als platform (ook voor anderen) opereren, ofwel sluiten zich bewust aan bij een of meerdere platforms en fungeren als brandbutler. Ondernemers zullen daar handig op in moeten spelen om hier hun voordeel uit te halen. Maatschappelijk verantwoord ondernemerschap is een vast gegeven geworden binnen elke organisatie.

Ronald van den Hoff, Oprichter van Seats2meet en auteur van het boek ‘Society 3.0’: “Ik geloof er niet in dat de wereld straks wordt geregeerd door grote bedrijven. Het zijn juist de kansen die je als ondernemer kunt pakken door gebruik te maken van die grote platformen door lokaal te verbinden op gemeenschappelijke kenmerken.”

2. Van vaste segmenten naar vloeibaar gedrag
Alle hokjes, grenzen en houvast die we tot nu toe hanteerden in doelgroepbenadering en klantfocus vallen weg. Seizoenen bestaan niet meer, omdat we gestuurd worden door de verkoopseizoenen van de retailers. Er bestaan geen gemiddelde mensen meer want door Facebook en Pinterest heeft iedereen het idee bovengemiddeld en uniek te zijn. Benader je de wereld nog in doelgroepen van aantal werknemers, omzet of branche, dan kun je beter stoppen. Ondernemers van nu zijn niet meer te vangen in traditionele segmenten met vaste kenmerken.
Mede uit de MKB Monitor blijkt dat ondernemers worden gedreven vanuit passie (51%), vernieuwingsdrift (28%) of zakelijke ambities (22%). Ze voelen zich aangesproken door echte verhalen van echte mensen en echte merken. Alles wat ze doen is vindbaar en meetbaar, of ze nu willen of niet.

Esther Jacobs, ondernemer en auteur van het boek ‘Digital Nomads’: “Een ondernemer zonder vaste woon- of verblijfplaats kan niet volgens de belastingdienst, maar het is toch echt mijn realiteit. Wen er maar aan!”

3. Van straks naar nu, gewoon omdat het kan
Waarom wachten tot morgen als het nu al kan? Of het nu gaat om het versturen van een kaartje met Greetz.nl, dat nog dezelfde dag geleverd wordt, of een levering van Bol.com of Coolblue. We willen het nu! We willen nu weten hoe hard we lopen en hoe fit we zijn. We willen nu weten wat we bijdragen aan een betere duurzame wereld. Consumenten verwachten dat ze op hun wenken bediend worden en wel direct. Van data, naar analytics en insights. Google biedt zelfs al een realtime Assistent die je helpt om de data te interpreteren. Waarom? Gewoon omdat het kan..

Leen Zevenbergen, CEO van Solarus en auteur van ”t Is groen en groener wordt het niet’: “In plaats van helemaal uit te denken wat de gevolgen zijn van stappen die je zet op basis van een visie, kun je beter aan de slag gaan en het gewoon doen.”

Motor van economische groei in 2017
Trendstrateeg Richard Lamb van Bureau TrendWatcher.com over de MKB Trends 2017: “Deze drie MKB Trends laten zien dat het Midden- en Kleinbedrijf in 2017 de motor van de economische groei zal zijn. Middelgrote ondernemingen en zzp’ers kunnen goed anticiperen op veranderende omstandigheden. Dat is wat Nederland nodig heeft!”

Trendtoepasser Chantal Verweij over de MKB Trends 2017: “Hoe groot of klein je bedrijf ook is, deze trends bieden iedere ondernemer praktische kansen om het werk makkelijker, effectiever en winstgevender te maken.”

De MKB Trends zijn mede gebaseerd op de MKB Monitor, een onderzoek dat elk kwartaal door DVJ insights wordt uitgevoerd onder 800 respondenten van MKB Servicedesk, De Zaak en ZZP Servicedesk. Het meest opvallende is de conclusie dat er sprake is van drie nieuwe typologieën of clusters van ondernemers in het MKB. De resultaten van de MKB Monitor zijn terug te vinden via http://www.dutchnetworkgroup.com/mkbmonitor2016q2