Nokia Networks en Red Hat breiden samenwerking uit met OpenStack cloud-technologie voor telco’s

Amsterdam, 12 september 2014 — Nokia Networks en Red Hat, Inc (NYSE: RHT) hebben hun samenwerking uitgebreid om aanbieders van mobiele diensten in staat te stellen een meer efficiënte en flexibelere cloud-infrastructuur te creëren. De overeenkomst bundelt de carrier-grade gevirtualiseerde core-applicaties en cloud-beheerproducten van Nokia Networks met het Red Hat Enterprise Linux OpenStack Platform *. De cloud-oplossingen zijn naar verwachting vanaf 2015 beschikbaar.

Essentieel voor Nokia Networks is ervoor te zorgen dat de onafhankelijkheid van haar Liquid Core-applicatie-suite **wordt gewaarborgd ten opzichte van de onderliggende hardware, cloud stack en software-defined networking (SDN) software. Deze samenwerking met Red Hat verbetert Nokia’s ecosysteem van verschillende partners die cloud-infrastructuren aanbieden, waardoor operators een ruimere keuze aan oplossingen wordt aangereikt die het beste passen bij hun telco cloud-strategie. Red Hat is de grootste aanbieder van OpenStack cloud-technologie en deze uitgebreide samenwerking onderschrijft de toewijding van Nokia Networks aan deze multi-stack cloud-benadering.

“Red Hat is een marktleider in open source en OpenStack en de cloud-oplossingen worden breed in de markt gebruikt “, zegt Michael Clever, senior vice president bij Nokia Networks. “We werken sinds 2004 samen met Red Hat en zijn enthousiast over deze nieuwe stap in onze samenwerking, omdat het onze strategie ondersteunt om onze succesvolle carrier-grade core-applicaties soepel te migreren naar NFV *** OpenStack cloud-omgevingen.”

“OpenStack en NFV kunnen zeer interessant zijn voor aanbieders van mobiele diensten die op zoek zijn naar open cloud-technologie om hun infrastructuur te moderniseren,” zegt Radhesh Balakrishnan, general manager Virtualisatie en OpenStack bij Red Hat. “De integratie van onze carrier-grade OpenStack-platform en de carrier-grade gevirtualiseerde core-applicaties en cloud-beheerproducten van Nokia Networks, heeft als doel de aanbieders van mobiele diensten de cloud-technologie aan te bieden die een nieuwe fase zal inluiden in de toekomst van deze industrie.”

De telco-cloud heeft de potentie om de manier waarop operators hun mobiele netwerken in de lucht houden drastisch te veranderen en om nieuwe services mogelijk te maken. Door te investeren in deze technologieën, krijgen operators de flexibiliteit, wendbaarheid, schaalbaarheid en operationele efficiëntie die ze nodig hebben om succesvol te zijn. Daarnaast zal de nieuwe infrastructuur hen in staat stellen snel nieuwe diensten op de markt te brengen met behulp van het netwerk en de datacenter-locaties van hun keuze.

Doe mee aan de discussie over dit onderwerp op Twitter met @nokianetworks: #NetworksPerform, #TelcoCloud en #cloudcomputing. Bezoek ons blog voor de visie van deskundigen.

Over Red Hat, Inc.
Red Hat staat wereldwijd aan de top als leverancier van opensourceoplossingen. Met een community-gedreven benadering biedt Red Hat een betrouwbare en high-performance cloud, Linux, middleware, storage en virtualisatietechnologieën. Daarnaast biedt Red Hat ondersteuning, training en consultancy. Als de verbindende factor in een wereldwijd netwerk van enterprises, partners en open source communities helpt Red Hat essentiële en innovatieve technologieën te creëren die groei faciliteren en klanten voorbereiden voor de toekomst. Kijk voor meer informatie op: http://www.redhat.com.