Geplaatst door Lesara

‘Nooit eerder was retail zo snel en doelgericht’

Niet de catwalkshows die de trends bepalen, maar big data. Het “u vraagt, wij draaien’ principe zorgt ervoor dat de consument bepaald wat er in de schappen ligt. Agile retail is snel, voordelig en spot on.

Amsterdam, 25.10.2016 – Nooit eerder was retail zo snel en doelgericht. In plaats van inkopers die bepalen wat het straatbeeld wordt, ligt de bal nu bij de consument zelf. Wat ketens als Zara en H&M offline presteren met fast fashion; het snel produceren en verkopen van trends die rechtstreeks van de catwalkshows komen, doet agile retail dit online en nog sneller.

Ruim 70% van de Nederlanders shopt online, waar zij in 2015 ruim 16 miljard hebben uitgegeven. Dat online winkelen populair is hoeft niet meer beschreven te worden. De manier waarop digitale winkels zich onderscheiden wordt daarmee echter steeds belangrijker. En wat is er fijner dan producten aangeboden krijgen waar de consument naar opzoek is?

lesara.nl gebruikt agile retail om consumenten snel te voorzien van de producten die zij zoeken, voor de beste prijs. Door middel van data wordt gezocht naar de meest actuele trends, die vervolgens direct worden geproduceerd. Tussen het spotten van een trend en levering aan de consument zit vaak slechts zo’n 2 weken, in tegenstelling tot 2-3 maanden bij fast fashion. Met ruim 70.000 producten en 4 miljoen unieke, actieve gebruikers per maand blijkt dit een zeer succesvol businessmodel. CEO en oprichter Roman Kirch is hiervoor uitgeroepen tot uitzonderlijk talent in Europa, door het Amerikaanse Forbes in hun jaarlijkse prominente talentenlijst “30 under 30”. Agile retail is snel, data-based en een veelbelovende volgende stap naar een nieuw level van internationaal, online shoppen.

“Alles gaat sneller tegenwoordig en als je daar als bedrijf niet in mee gaat, loop je heel snel achter de feiten aan. Stilstand is achterstand,” zegt Sander van Bladel van lesara.nl. “Met big data kan je precies zien waar mensen naar zoeken en over praten. Het is niet meer van deze tijd om een jaar te wachten tot de catwalk-trends in de winkels komen. Op social media alleen al worden consumenten zo vaak en snel geïnspireerd, dat iets soms na een week al niet meer relevant is. Als zij dan bijvoorbeeld 6 maanden moeten wachten voor zij datgene kunnen kopen, heb je als merk je kans gemist. Bij Lesara proberen wij deze ‘hot topics’ zo snel mogelijk om te zetten tot een product dat zij binnen 2 weken in huis kunnen hebben. En dat werkt,” aldus de heer van Bladel.

Over Lesara:
Lesara GmbH is de internationale onlineshop voor voordelige mode- en lifestyleproducten. De in 2013 in Berlijn door serieondernemer Roman Kirsch opgerichte onderneming heeft als missie trendactuele producten en exclusieve deals voor iedereen toegankelijk te maken. Inspirerende themawerelden en dagelijks nieuwe artikelen bieden een unieke en moderne shoppingbelevenis – snel, slim en rond de klok. Door directe samenwerking met de beste fabrieken ter wereld – zonder omweg via de gebruikelijke leveringsketen – en dankzij het data-gedreven aanbod, kan Lesara zijn klanten meer dan 70.000 producten in de categorieën fashion & lifestyle, alsmede home en techniek binnen de kortste tijd voordeliger en in betere kwaliteit aanbieden dan vergelijkbare producten elders. Bij Lesara vinden klanten alles waar ze van houden, voor de beste prijs – altijd naar de tegenwoordige tijdgeest en nieuwste trends. Met de beste-prijs-garantie onderbouwt de onderneming deze belofte. De consequente focus op de wensen en eisen van de klanten wordt ook weerspiegeld in de persoonlijke klantenservice met een hart, die met het inmiddels meer dan 200-koppig team er elke dag alles aan doet om een nieuwe en moderne shoppingbelevenis te creëren waar iedereen zich goed bij voelt.