Industry Wire

Geplaatst door Telenet

November Five’s spin-off Spencer biedt oplossing voor doolhof aan bedrijfstoepassingen

November Five, het in Antwerpen gevestigde bureau voor digitale innovatie, lanceert Spencer, een spin-off die een digitale assistent voor werknemers ontwikkelde. De tool, die dezelfde naam draagt als het bedrijf, biedt hulp bij een probleem dat vrijwel elke werknemer zal herkennen: voortdurend moeten schakelen tussen verschillende programma’s om vrij te nemen, een meeting te plannen of onkostennota’s te maken. Het veelbelovende en groeiende bedrijf mag nu al grote ondernemingen als Telenet, Proximus en DEME tot zijn klanten rekenen. 

Overdaad aan programma’s zorgt voor frustraties op het werk

De markt voor bedrijfstools is oververzadigd. Bedrijven reageren op de digitale transformatiegolf in de bedrijfswereld door voor elke kleine taak een specifieke technologie te implementeren. Vakantie boeken? Gebruik deze tool. Onderweg een telefoonnummer opzoeken? Neem deze oplossing. Een PO goedkeuren? Open dit programma. Het resultaat is een complex en gefragmenteerd web van tools, websites en applicaties waar medewerkers zich een weg door moeten banen om hun dagelijkse werkzaamheden te verrichten.

Niet alleen is het netwerk gefragmenteerd, ook de gebruikerservaringen zijn vaak om bij te huilen. Digital natives ­hebben hoge verwachtingen wat het gebruiksgemak van applicaties betreft. Verwachtingen die niet worden ingelost. Bij het implementeren van bedrijfsapplicaties hebben bedrijven doorgaans weinig oog voor de gebruikerservaring, en dit leidt tot een lage adoptie en frustraties onder de medewerkers. Bovendien is de situatie funest voor de productiviteit: een rapport van Forrester uit 2016 meldt dat 62% van de medewerkers taken uitstelt waarvoor ze in meerdere systemen moet inloggen.

Eén spin middenin het web van de digitale transformatie

Uit dit pijnpunt ontstond Spencer. Spencer vergemakkelijkt het leven van werknemers door alle informatie uit diverse bedrijfstools te centraliseren en te synchroniseren in één digitale interface. Doordat de werknemers niet meer hoeven te schakelen tussen de verschillende applicaties, besparen ze tijd en neemt de productiviteit toe.

Bovendien is de tool volledig mobiel. Dit is in lijn met de recente voorspelling van Gartner Predictions dat “70% van alle bedrijfsmatige software-interacties tegen 2021 via mobiele apparatuur zal gebeuren.” Het team van Spencer heeft dit ter harte genomen en ontwikkelde zijn applicatie volgens mobile-first design principes.

“Millennials vormen de kern van het moderne personeelsbestand, en zij hebben hoge verwachtingen als het aankomt op digitale interacties. Werknemers verwachten van applicaties op de werkvloer dezelfde gebruikerservaring als van de meest geavanceerde technologieën in hun privéleven. Veel bedrijfstools zijn momenteel echter enorm gecompliceerd en werken daardoor frustraties in de hand: een probleem dat wij wilden oplossen met Spencer”, vertelt Tom Vroemans, de oprichter van Spencer. “Wij zien Spencer als Google Now voor grote bedrijven – het verbindt je met alle tools en data die je nodig hebt, op elk gewenst moment.”

“Spencer vormt het uitgangspunt voor een meer op medewerkers gerichte digitale transformatie binnen grote bedrijven. Wij geloven rotsvast in twee principes die ons zullen helpen het product uit te breiden en de medewerkers mee te krijgen: we willen een open ecosysteem creëren voor maximale interoperabiliteit met alle bedrijfstools, en elke werknemer een proactieve en intelligente personal assistant aanbieden”, licht Maarten Raemdonck, CEO van Spencer, toe. “De oplossing is geschikt voor elk bedrijf: dankzij een modulaire benadering kan elke bedrijfsapplicatie verbonden worden met de Spencer-omgeving. Zo ontstaat een uitgebreide en gebruiksvriendelijke toolkit.”

Partner voor grote bedrijven

Spencer werkt samen met Telenet om de oplossing te implementeren voor de 3200 medewerkers van de onderneming. Teams van BASE Company deden eerder al mee aan een pilootproject voor de onderneming door Telenet werd overgenomen. Spencer werd toen enthousiast ontvangen als een manier om de complexe HR-processen te vereenvoudigen.

“Spencer helpt ons om bedrijfskritische applicaties te combineren in één gebruiksvriendelijke, mobiele interface. Het resultaat: een meer intuïtieve werkwijze, een verhoogde productiviteit en tevredener medewerkers”, vertelt Claudia Poels, Senior VP Human Resources bij Telenet.

Een groeiend techbedrijf

Met steun van November Five is Spencer van een idee uitgegroeid tot een volwaardig bedrijf. De huidige acht teamleden beschikken samen over 60 jaar ervaring in productontwikkeling.

En Spencer wil graag blijven groeien – het bedrijf is dan ook op zoek naar dynamische teamspelers om het innovatieve product van Spencer verder te ontwikkelen.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht