Geplaatst door Booking.com

Onderzoek Booking.com: grenzen tussen zaken- en vakantiereizen vervagen

Amsterdam, 24 mei 2016 – Ellenlange vluchten, eenzame hotelkamers, jetlags en een lawine aan meetings. Dat is het klassieke, stereotype beeld van zakenreizen. Recent onderzoek van Booking.com laat echter zien dat veel zakenreizigers het als één van de mooiste onderdelen van hun werk beschouwen. De helft bevestigt dat hun favoriete onderdeel van een internationale zakenreis de kans is om kennis te maken met een nieuwe cultuur (50%) of om een nieuwe stad te ontdekken (46%).

Het onderzoek van Booking.com toont aan dat zakenreizen méér zijn dan alleen zaken. Ervaren zakenreizigers geven zelfs aan dat zij net zo enthousiast zijn over het kennismaken met nieuwe culturen als over het vooruitzicht om hun klanten en collega’s persoonlijk te ontmoeten.

“Wij zien hier een voortdurende opwaartse trend, waarbij de grenzen tussen zaken- en vakantiereizen vervagen. Ook zien we veranderingen in het type accommodatie dat geboekt wordt. Traditionele zakenhotels spelen een zeer belangrijke rol, maar aangezien zakenreizigers steeds meer opzoek zijn naar een combinatie van business en ontspanning, zien we dat andere accommodaties zoals boetiekhotels, appartementen en villa’s, die meer huiselijk comfort kunnen bieden, in populariteit toenemen,” zegt Ripsy Bandourian, directeur Product Development van Booking.com Business. “Daarom heeft Booking.com Business het meest uitgebreide aanbod van accommodaties voor zakenreizigers, zodat wij heel gemakkelijk hun zakelijke wensen aan hun persoonlijke wensen weten te koppelen.”

Combineren van werk en vrije tijd

Een vijfde van de ondervraagden maakt gebruik van de mogelijkheid om hun zakenreis te verlengen met een vakantie (20%). Ongeveer evenveel respondenten (18%) zien het als een goede mogelijkheid om wat extra tijd voor zichzelf te hebben. De helft van de zakenreizigers zegt dat de grootste voordelen van een internationale zakenreis bestaan uit het persoonlijk ontmoeten van klanten en zakenpartners (48%). Daarnaast vind bijna 40% leuke dingen doen met collega’s en zakenpartners een groot voordeel van een zakenreis.

Meest gastvrije bestemmingen

Kennismaken met nieuwe culturen wordt gezien als het beste aspect van zakenreizen en Thailand scoort daarbij het hoogst in de categorie ‘meest gastvrije land’. Volgens zakenreizigers is Duitsland het gemakkelijkste land om in te reizen (28%) en komt Singapore op de tweede plek (27%). Daarnaast heeft Singapore de meest aangename luchthaven (32%).

De waarde van een persoonlijke ontmoeting

Zakenreizigers bevestigen dat internationale reizen stress met zich mee kunnen brengen (93%), maar ze geven tevens aan dat er niets gaat boven een persoonlijke ontmoeting met klanten of partners. Elkaar de hand kunnen schudden leidt tot meer productiviteit, eerlijkere gesprekken en tot een versterking van de relatie. In het algemeen prefereert een meerderheid (61%) van de zakenreizigers een face-to-face- ontmoeting met partners buiten het kantoor, maar minder dan de helft (46%) komt hier daadwerkelijk aan toe. Opvallend genoeg was er een duidelijk zakelijk voordeel bij face-to-face meetings, vooral wat betreft het opbouwen van een gezamenlijke cultuur en het stimuleren van de productiviteit. Eén op de vier (26%) zakenreizigers zegt dat face-to-face-ontmoetingen tot betere financiële uitkomsten leiden.