Geplaatst door Kaspersky Lab

Onderzoek Kaspersky Lab toont aan: veel ouders voelen zich machteloos bij cyberpesten

Utrecht, 3 maart 2015 – Bijna een kwart (22%) van de ouders heeft het gevoel dat ze geen controle hebben over wat hun kind online ziet of doet. Toch zegt bijna de helft (48%) zich zorgen te maken over het feit dat hun kinderen te maken kunnen krijgen met cyberpesten. Dit blijkt uit een onderzoek, uitgevoerd door Kaspersky Lab en B2B International.

Goedbedoelde pogingen van ouders om hun kinderen wat privacy te geven, kunnen hen in feite juist kwetsbaarder maken voor online pesterijen en scheldpartijen. Slechts 19% zegt bijvoorbeeld bevriend te zijn met hun kinderen of deze te volgen op sociale medianetwerken en slechts 39% houdt toezicht op de online activiteiten van hun kinderen. Een luttele 38 procent heeft met hun kinderen gesproken over online risico’s, wat kan duiden op een gebrek aan vertrouwen en begrip.

Uit het onderzoek blijkt dat kinderen vaak terughoudend zijn om toe te geven dat ze te maken hebben met cyberpesten. Een kwart (25%) van de ouders waarvan de kinderen online zijn lastiggevallen zegt dat het geruime tijd duurde voordat ze dit ontdekten. Dit is vooral verontrustend omdat online scheldpartijen gemakkelijk kunnen uitmonden in pesten in de echte wereld, zoals 26% van de betrokken ouders heeft ondervonden.

De emotionele impact van cyberpesten op de lange termijn kan rampzalig zijn voor jongeren, en ouders moeten ervan op de hoogte zijn zodat ze ertegen kunnen optreden. Uit het onderzoek blijkt dat 44% van de ouders waarvan de kinderen te maken hadden met cyberpesten in actie kwam om het te voorkomen – maar ruim de helft dus niet.

Kaspersky Lab is toegewijd aan het informeren en ondersteunen van kinderen en hun ouders in de strijd tegen cyberpesten. Als onderdeel van een wereldwijde campagne organiseerde het tijdens het Mobile World Congres 2015 in Barcelona een paneldiscussie op hoog niveau.

Eugene Kaspersky, voorzitter en CEO van Kaspersky Lab, zegt: “Internet levert veel voordelen op, maar helaas stelt het bepaalde mensen ook in staat om hun destructieve menselijke eigenschappen de vrije loop te geven. Cyberpesten is vandaag de dag uitgegroeid tot een wijdverbreid probleem. De psychologische schade kan voor slachtoffers enorm en langdurig zijn. Er is waarschijnlijk geen puur technologisch antwoord, maar we moeten erover praten om mensen bewust te maken van dit probleem en jongeren en hun ouders te helpen op veilige wijze gebruik te maken van alle goede dingen die internet te bieden heeft.”

“Cyberpesten – en pesten in het algemeen – is absoluut een probleem voor jongeren. Het moet worden aangepakt via een holistische benadering waarbij zowel ouders als docenten en de kinderen zelf betrokken zijn. De kern van het probleem is dat onze communicatie-instrumenten enorm zijn geëvolueerd in de afgelopen decennia, terwijl de ontwikkeling van leesvaardigheden hiermee niet gelijk op gaat”, aldus Janice Richardson, Senior Advisor bij European Schoolnet en medeoprichter van Insafe, tijdens de paneldiscussie op het Mobile World Congres.

Cyberpesten volledig voorkomen kan lastig zijn, maar er kunnen enkele eenvoudige maatregelen worden genomen om kinderen te beschermen tegen cyberpesten en de gevolgen ervan.

Het toetsen van de privacy-instellingen in sociale netwerken geeft volwassenen bijvoorbeeld de mogelijkheid hun kinderen te helpen bepalen wie berichten kunnen zien en schrijven. Het volledig gebruik maken van instellingen voor ouderlijk toezicht in softwaretoepassingen en beveiligingsoplossingen kan zorgen voor krachtige bescherming en gemoedsrust.

Maar er moet verder worden gekeken dan technologie. Ouders moeten uitleggen hoe belangrijk het is om persoonlijke informatie privé te houden en online geen details te onthullen zoals adressen, telefoonnummers, schoolgegevens, creditcardnummers en dergelijke. Ook moeten kinderen leren nadenken over wat ze delen en met wie, en tot wie ze zich moeten wenden voor steun wanneer ze het gevoel hebben gepest te worden of anderszins in nood zijn.

Meer informatie over cyberpesten en advies over de bestrijding ervan is te vinden op het educatieve portal van Kaspersky Lab op kids.kaspersky.com