Industry Wire

Geplaatst door Pepper

Onderzoek onthult: Dit zijn de populairste producten op Black Friday

Over een aantal dagen is het weer zover; Black Friday. Om klanten aan te trekken zullen tientallen (web)winkels van 25 november tot  28 november adverteren met hoge kortingen op specifieke producten of ’t volledige assortiment. Welke producten hoog op het verlanglijstje van consumenten staan zocht Nederlandse shopping community nl.pepper.com uit.

Van Black Friday (27 november) tot Cyber Monday (30 november) 2015 heeft de social shopping community Pepper.com 94,049 aankopen gevolgd – een stijging van 79,37% ten opzichte van het Black Friday weekend van 2014. Op deze dagen heeft Pepper.com een belangrijke rol gespeeld voor consumenten die behoefte hebben aan een overzicht van lopende aanbiedingen en productervaringen willen lezen of delen.

Mode, giftcards en computers zijn de meest gewilde producten op Black Friday

In 2007 was Apple het eerste bedrijf dat de term Black Friday introduceerde in Europa. Je zou denken dat consumenten het meeste elektronica kopen tijdens Black Friday, maar dat blijkt niet helemaal te kloppen. Tijdens Black Friday in 2014 en 2015 waren niet computers het populairst, maar mode. 29,95% van alle producten gekocht via Pepper.com vielen onder de categorie mode.

Veel consumenten gebruiken Black Friday om hun kerstcadeaus te kopen, dus het is geen verrassing dat  vouchers en cadeaukaarten de nummer twee waren op het lijstje van Black Friday 2014 en 2015. In 2014 waren 12,96% (2,514 aankopen) van alle gekochte producten via nl.pepper.com cadeaubonnen en vouchers, in 2015 was dit al 17,52% (16,482 aankopen).

Computers en laptops stonden op plek drie op deze lijst van meest gekochte producten tijdens Black Friday 2014 en 2015, met een gemiddeld aandeel van 10,57% (11,994 aankopen). De vraag voor zulke producten groeide hard in 2015. In 2014 was het aandeel van alle 19,405 aankopen slechts 3,15%, op Black Friday 2015 was dit 12,10%.

Games, beauty-producten, TV’s en Hi-Fi apparatuur zijn ook populair

In de afgelopen twee jaar zijn gameconsoles als de Playstation 4 of Xbox One en games voor deze platformen (en PC) ook populair gebleken, deze categorie is met een aandeel van 10,21% (11,584 aankopen) te vinden op plek vier. Op plek vijf zijn beauty-producten te vinden, zoals bodylotions, lipsticks en mascara (9,10% aandeel met 10,320 aankopen). Dit werd gevold door ‘audiovisuele’ apparatuur zoals TV’s, audiosystemen of koptelefoons, met een aandeel van 5,85% (6,632 aankopen).

De vraag naar deze drie productcategorieën vertonen verschillende trends. Terwijl de vraag naar beauty-producten was  vrij stabiel  met een aandeel van 9,12%  in 2014 en 9,09% in 2015, groeide de vraag naar games en gaming-hardware erg hard. Het aandeel groeide van 6,81 in 2014 naar 10,91% op Black Friday 2015. De vraag naar  ‘audiovisuele’ producten verdriedubbelde zelfs van 2.80 naar 6.47%.

Smartphones, kinder-, huishoud- en entertainment-producten voltooien de top 10 

Vergeleken met de eerder genoemde winkels, waren aanbieders van smartphones, kids-, woon- en entertainment-items minder succesvol tijdens Black Friday. Voor huishoudapparatuur of decoratieve items gold een 5,75% aandeel (6,500 aankopen) en  voor smartphones was dit 5,23% (5,931 aankopen). Het aandeel van kids- en entertainment-producten was nog lager, namelijk 4.47% en 3.20%.

Er was nog minder vraag naar toeristische-producten en voedsel tijdens Black Friday 2014 en 2015. In de afgelopen twee jaar waren slechts 2,21% van de (2,504) aankopen verbonden aan toerisme, zoals vakanties en reistickets. Voor voedsel gelde een percentage van slechts 1,73 (2,023 aankopen).

About Pepper.com (www.pepper.com):

Pepper.com is an internationally active social commerce group that was founded in 2014 by Fabian Spielberger and Paul Nickel. Through international partnerships and conversations, Pepper.com gives smart shoppers around the world a voice to share deals, tips and ideas, connecting members in eleven countries on three continents. The Pepper.com group is headquartered in Berlin/Germany and consists of market-leading platforms such as BuenosDeals (North America), Dealabs (France), DesiDime (India), HotUKDeals (United Kingdom), mydealz (Germany), Pelando (Brazil), Pepper.co.kr (South-Korea), Pepper NL (The Netherlands), Pepper PL (Poland), Preisjaeger (Austria) and PromoDescuentos (Mexico). These platforms are currently used by more than 25 million smart shoppers and generate over 500 million page impressions every month.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht