Industry Wire

Geplaatst door TomTom

Onderzoek toont aan dat consument zich zorgen maakt over levering van kerstcadeaus

Amsterdam, 25 november 2015 – Het belang van betrouwbare leveringen van kerstcadeaus voor het behoud van het consumentenvertrouwen in online shoppen is aangetoond door nieuw onderzoek van TomTom Telematics.

Uit het onderzoek* blijkt dat bijna een op de drie Nederlandse consumenten (31 procent) afziet van het online kopen van kerstcadeaus vanwege het risico op onbetrouwbare leveringen. Daarnaast heeft bijna een op de zes Nederlandse shoppers (15 procent) te maken gehad met te late levering van kerstcadeaus.

Om problemen met de levering te voorkomen, is 41 procent van plan zijn cadeaus drie weken of langer van tevoren online te bestellen.

Shoppers van 35 jaar en ouder zijn het meest tolerant ten opzichte van mogelijke leveringsproblemen. Slechts 26 procent van hen ziet af van online kerstaankopen vanwege het risico op slechte leveringsvoorwaarden, tegenover 40 procent van de millennials in de leeftijd van zestien tot en met 34 jaar.

Taco van der Leij, VP Marketing van TomTom Telematics, zegt over de onderzoeksresultaten: “Het aantal online aankopen in de periode voor kerst doet een beroep op de resources van e-tailers en zet de leveringen onder druk. Uit ons onderzoek blijkt dat tot wel 59 procent van de consumenten dit jaar weer online aankopen doet. Betrouwbare leveringsprocessen helpen bij het behoud van het consumentenvertrouwen en de toekomstige omzet tijdens de feestdagen.”

Van der Leij gaat verder: “Het onderzoek gaat in op de zorgen van consumenten en onderstreept het belang van probleemloze, goed geregelde leveringsprocessen voor retailers. In de kerstperiode telt elke minuut als het gaat om supply chain-processen – onhandige tijdvakken kunnen resulteren in gemiste leveringen, en zelfs een kleine verbetering van de productiviteit kan een groot verschil maken voor deadlines. Wagenparkgegevens kunnen de sleutel zijn tot efficiënte logistiek. Een modern fleet managementsysteem biedt meer inzicht in locaties van voertuigen die leveringen doen. Door het te integreren met ERP- en ritplansoftware – en te ondersteunen met professionele navigatie –, is de verzending te optimaliseren en de planning slimmer in te richten, en zijn klanten te voorzien van nauwkeuriger aflevertijden.”

Noot voor de redactie

* Dit onderzoek werd uitgevoerd in Groot-Brittannië, Frankrijk, Duitsland en Nederland via TNS Ncompass, een online-omnibusonderzoek. Een steekproef van 3.095 volwassenen werd ondervraagd. Het beantwoorden werd gedaan door het zelf invullen van een onlineformulier van 15 tot en met 19 oktober 2015. De steekproef is gewogen, zodat de ondervraagden de volwassen bevolking van elk land vertegenwoordigen. 1.016 Britse, 1.050 Duitse, 520 Franse en 509 Nederlandse volwassenen in de leeftijd van zestien tot en met 64 jaar werden ondervraagd.

 

Over TomTom Telematics
TomTom Telematics is een businessunit van TomTom, die zich volledig richt op fleet management, voertuigtelematica en connected car-diensten. Het WEBFLEET-platform van dit bedrijf is een Software-as-a-Service-oplossing (SaaS). Die wordt gebruikt door kleine en grote bedrijven om de voertuigprestaties te verbeteren, brandstof te besparen, bestuurders te ondersteunen en de wagenparkefficiëntie in haar algemeenheid te verhogen.

TomTom Telematics behoort tot de toonaangevende aanbieders van telematicaoplossingen in de wereld met meer dan 520.000 abonnementen wereldwijd. Het bedrijf ondersteunt bestuurders in meer dan zestig landen en biedt het krachtigste lokale supportnetwerk dat er is, en de grootste keuze in sectorspecifieke applicaties en integraties van externe partners. Meer dan 36.000 klanten profiteren elke dag van het hoogste niveau voor wat betreft beveiliging, kwaliteit en beschikbaarheid van de ISO 27001:2013-gecertificeerde diensten, die opnieuw geaudit zijn in juni 2015.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht