Online juristen laten klant zelf prijs bepalen

Het verkrijgen van juridisch advies op internet is al tijden mogelijk. De onlangs opgerichte website Vraag het de Meester (www.vraaghetdemeester.nl) geeft hier echter een nieuwe draai aan. Daar kunnen de klanten namelijk zelf bepalen wat ze betalen voor het advies van een meester in de rechten.

Het concept is simpel: rechtzoekenden stellen online hun vraag voor een prijs die ze zelf vaststellen. Hoe meer de klant betaalt, hoe meer prioriteit zijn vraag krijgt en hoe gedetailleerder deze wordt beantwoord. Meer betalen heeft dus zo zijn voordelen, maar ook vragen die voor één euro worden gesteld, krijgen een goed antwoord waar de klant mee vooruit kan.

Bart Gubbels, oprichter van Vraag het de Meester en zelf ook meester in de rechten, kwam op het idee voor de website toen hij een discussie voerde met andere juristen over de recente bezuinigingsmaatregelen op de gesubsidieerde rechtsbijstand en de manieren om juridisch advies betaalbaar te houden. “Het idee om de klant de prijs te laten bepalen werd lachend geopperd omdat we allemaal dachten dat dat nooit zou kunnen werken,” zegt hij. “Toen ik weer thuis was, liet het idee mij niet meer los, want welke tarieven zijn nu eerlijker dan de tarieven die de klant zelf vaststelt?”

Misbruik van het concept is natuurlijk niet ondenkbaar. Klanten hebben er immers baat bij om altijd het minimum van één euro te kiezen, ook als ze de beantwoording van de vraag eigenlijk meer geld waard vinden. Toch komt dat volgens de cijfers van Vraag het de Meester niet vaak voor: in de testfase betaalde slechts zo’n tien procent van de klanten minder dan vijf euro. De gemiddeld betaalde prijs per vraag ligt zelfs een stuk hoger, op bijna 40 euro. Mensen zijn dus eerlijker dan men zou denken, zelfs wanneer ze online dienstverlening afnemen van juristen die ze niet in de ogen hoeven kijken.