Industry Wire

Geplaatst door Veeam

Op #SysAdminDay eert Veeam de specialisten die ondernemingen achter de schermen draaiende houden

Utrecht, 29 juli 2016 Veeam zet de ondergewaardeerde superhelden die bedrijven constant draaiende houden, vandaag in het zonnetje. Op de Dag van de Systeembeheerder (29 juli) is het tijd om vooroordelen aan de kant te schuiven en de belangrijke technici die het Always-On-bedrijf draaiende houden, een beetje liefde te tonen. Zeker doordat het werk van een systeembeheerder steeds zwaarder wordt.

Flexwerken wordt steeds populairder en dus hebben systeembeheerders meer endpoints, netwerkverkeer en mogelijke points-of-failure om mee om te gaan. Volgens Veeams 2016 Availability Report kan een downtime-incident een onderneming wel 70.000 euro per uur kosten.

Wat: vandaag vindt de zeventiende Dag van de Systeembeheerder plaats – een dag waarop we onze systeembeheerders bedanken voor hun bijdrage aan het probleemloze verloop van IT-werkzaamheden binnen de organisatie.

Waarom: om het belang van de systeembeheerder voor een organisatie te onderstrepen. We moeten beseffen wat er zonder hen zou kunnen gebeuren en hoe moeilijk moderne bedrijven het zouden hebben zonder 24.7.365 Availability. De baan van een systeembeheerder bestaat niet alleen uit het clichéplaatje: het repareren van printers en laptops, en het vervangen van keycards. Sterker nog: de systeembeheerder verricht zo ongeveer de belangrijkste taken in een organisatie, maar wordt vaak zwaar ondergewaardeerd. Hoe ziet de dag van een systeembeheerder er eigenlijk uit?

06:15 – Je wordt uit je slaap geappt. Je opent je ogen en het blijkt een bericht van je werk te zijn, en het heeft spoed. Je rolt je bed uit.

08:00 – Je komt aan op je werk en bekijkt de vijftig e-mails die gisteravond in je inbox zijn beland. Je ziet zes nieuwe verzoeken, 34 vragen om updates voor lopende projecten, en een e-mail van je baas, waarin staat dat er onvoldoende budget is voor een extra technicus.

08:30 – Een van de junior medewerkers is in paniek (zoals al bleek uit het vroege appje). Een aantal werknemers komt op je af gerend met de mededeling dat niemand op het werk kan printen en dat er om 9:00 uur een belangrijke pitch in hardcopy moet worden ingeleverd. Zo niet, dan loopt het bedrijf mogelijk miljoenen aan new business mis.

08:45 – Je ziet de stekker van de printer achter het apparaat op de grond liggen. Je stopt deze in het stopcontact en vervolgens komen er in rap tempo honderden, veel dezelfde, pagina’s uit.

09:01 – Op weg naar je bureau heeft zo ongeveer iedereen geprobeerd je aan je jasje te trekken, onder wie een senior medewerker die denkt dat iemand uit zijn team een belangrijk document heeft verwijderd. Als dit document kwijt is, kan dat grote gevolgen hebben.

09:10 – Het document was inderdaad verwijderd, maar je kunt een reservekopie terughalen. Weer een ramp voorkomen.

09:15 – Je logt in en voert een netwerkscan uit. Sinds het verkoopteam nieuwe tablets heeft gekregen, werken de netwerken traag. Ze nemen alle capaciteit in beslag. Je voert een paar tweaks door en zorgt voor een back-up van de belangrijkste mappen en bestanden. Gewoon, voor de zekerheid.

09:30 – Eerste kop koffie. Adem in, adem uit.

10:00 – Je was niet de enige die van zijn eerste kop koffie genoot – of in ieder geval de helft van die koffie. De rest kwam op een laptop terecht. Je regelt meteen een nieuwe laptop met de juiste software.

11:00 – Tijd om de belangrijke verzoeken die vannacht zijn gemaild, te beantwoorden. Je verzekert ze dat hun verzoeken en projecten voor de gestelde deadline in orde worden gemaakt en neemt deze op in de planning.

12:30 – Iemand op kantoor downloadt een gigantisch bestand en legt het hele netwerk plat. Je identificeert de schuldige (weer diezelfde junior medewerker die je al eerder hebt verteld dat hij op drukke momenten geen grote bestanden moet downloaden).

14:00 – De Instant Messenger op je pc slaat op hol. ‘De server doet gek’ – duidelijker kan bijna niet. Je voert een check uit om te bepalen of en waar het fout gaat. De CFO lijkt per ongeluk een e-mail met het Melissa Virus te hebben geopend. De volgende uren besteed je aan het beperken van de gevolgen.

16:30 – Je laat een late lunch bezorgen.

17:00 – Morgen beginnen er twee nieuwe werknemers. Dit heb je vaker gedaan: je installeert de laptop, bepaalt de netwerk- en databaseprivileges en zet de inloginformatie klaar. Ondertussen loopt je inbox weer vol.

18:10 – Je lunch is nog steeds niet op, maar je baas negeert de Niet Storen-functie op je telefoon en vraagt dringend je aandacht voor een probleem van een senior medewerker. Je weet dat het aan die werknemer ligt, maar toch neem je de tijd om het systeem uit te leggen. Hij begrijpt gelukkig waar het misgaat en kan verder werken.

19:00 – Strikt genomen geen werkprobleem, maar een Executive heeft per ongeluk een aantal gezinsfoto’s verwijderd. Je vindt ze terug en bent een held.

20:00 – Je staat op het punt naar huis te gaan, maar dan beweert het hoofd Verkoop dat de database voor het reizende verkoopteam gek doet. Je voert een aantal tweaks door en zorgt dat het weer werkt. De nieuwe tablets hadden een software-update nodig.

20:45 – Je stelt de planning voor de volgende dag op, hoopt dat je je eraan kunt houden met het groeiende aantal verzoeken, en keert huiswaarts.

Hoe: praat op Twitter mee met Veeam over de Dag van de Systeembeheerder. Deel je ervaringen over wat het betekent om systeembeheerder te zijn met de hashtags: #SysAdminDay #Veeamalwayson.

###

Over Veeam Software
Veeam kent de nieuwe uitdagingen waar ondernemingen over de gehele wereld mee te maken krijgen bij het mogelijk maken van de Always-On Business™. Ze moeten 24.7.365 functioneren. Daarom heeft Veeam als marktpionier Availability for the Always-On Enterprise™ ontwikkeld. Veeam helpt ondernemingen bij het realiseren van recovery time en point objectives (RTPO™) van minder dan vijftien minuten voor alle applicaties en data. Veeam gebruikt daarvoor een fundamenteel nieuw type holistische oplossing die zeer snel herstel, dataverliespreventie, geverifieerde herstelbaarheid, geoptimaliseerde data en volledig inzicht biedt. De Veeam Availability Suite™, waarin Veeam Backup & Replication™ is opgenomen, maakt gebruik van virtualisatie-, opslag- en cloudtechnologieën. Hierdoor kunnen organisaties tijd besparen, risico’s verkleinen en investeringen en operationele kosten verlagen, zodat ze hun doelstellingen kunnen behalen. Veeam, dat in 2006 is opgericht, telt momenteel wereldwijd 41.000 ProPartners en heeft meer dan 205.000 klanten wereldwijd. Het hoofdkantoor van Veeam bevindt zich in Baar, Zwitserland, en het bedrijf heeft kantoren over de gehele wereld. Meer informatie is te vinden op www.veeam.com.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht