Oracle brengt Java Development Kit 8, Update 40 uit

Ter onderstreping van zijn continue investering in de belangrijkste programmeertaal van dit moment lanceert Oracle de Java Development Kit (JDK) 8, Update 40 (JDK 8u40). De Java-technologie is terug te vinden in de kleinste devices en de grootste omgevingen. Oracle werkt dan ook nauw samen met partners in het Java-ecosysteem om het Java-platform continu te moderniseren en innoveren. De nieuwste versie van Oracle’s implementatie van Java SE, JDK 8u40, biedt verbeteringen op het gebied van prestaties, schaalbaarheid en beheer. De nieuwe versie stelt ontwikkelaars, partners en beslissers in staat om sneller te innoveren en applicatieservices te verbeteren. De nieuwe versie omvat tevens updates voor JavaFX. De volledige documentatie is hier te vinden.

“De steeds bredere verspreiding van mobiele devices en het Internet of Things hebben tot een steeds meer verbonden wereld geleid. Dat alles was echter niet mogelijk geweest zonder een onderliggende technologie als Java”, zegt Georges Saab, vicepresident of development, Java Platform bij Oracle. “Met deze updates voor JDK 8 maken we de volgende stappen in het Java-tijdperk en stellen we ontwikkelaars en bedrijven in staat Java in te zetten als de basis voor hun bestaande en toekomstige, innovatieve zakelijke oplossingen.”

Snelle adoptie en continue innovatie
Sinds de lancering van Java SE 8 vorig jaar is de oplossing in recordtempo geaccepteerd. De adoptie van het platform is vele malen sterker dan van Java SE 7. De nieuwste versie biedt de volgende mogelijkheden en voordelen:
G1-uitbreidingen (JEP156): Beperkt de kans op lange pauzes terwijl het systeem resources vrijmaakt. De afhankelijkheid van G1 van volledige Garbage Collections voor het uitvoeren van class unloading of iedere andere kritische activiteit is verkleind. Dat kon door class unloading mogelijk te maken aan het eind van gelijktijdige marking-cycli.
Dynamisch inzetten van Java Flight Recorder (JFR): Om de gebruiksvriendelijkheid van Oracle Java SE Advanced te vergroten, is JFR nu dynamisch inzetbaar vanaf de command line van Java Mission Control (JMC), ongeacht de originele start-up-parameters. Voorheen was dit alleen mogelijk met een stop en herstart met de juiste instructies vanuit de command line. Het dynamisch inzetten van JFR stelt gebruikers in staat productieproblemen op te lossen zonder dat een stop nodig is. Deze kan van invloed zijn op SLA’s en zorgt mogelijk voor verstoringen voor eindgebruikers.
Verbeteringen aan de native packager: Ontwikkelaars kunnen hierdoor native-feel applicaties bouwen die geen clients met een geïnstalleerde Java Runtime nodig hebben. Deze autonome applicaties zijn bijvoorbeeld in te zetten in de Mac-appstore. De ontwikkelaar heeft de volledige controle over de runtime en de applicatie-entry-points.
Nieuwe updatertool voor Time Zone Date: Deze tool consumeert de ruwe time zone data-regels (tzdata) van de IANA time zone registry-database en converteert deze naar het vereiste formaat van de JRE. Dit stelt gebruikers in staat om de JDK/JRE time zone rules direct te updaten met de laatste updates van IANA.
Nashorn-ondersteuning: De nieuwe versie is voorzien van verschillende Nashorn-optimalisaties waaronder ondersteuning van dynamische talen. Ook is een Nashorn Class Filter toegevoegd voor fijnmazige controle over de toegang tot Java-classes vanuit JavaScript-code via een nieuwe filtering-interface.
JVM Reaction to Memory Pressure: ‘Memory pressure’ is een eigenschap die het totale geheugengebruik op een systeem representeert. Deze nieuwe feature is te gebruiken om het geheugengebruik op een systeem met verschillende JVM’s te reduceren en het geheugengebruik per JVM te controleren. Zo zijn Out of Memory Errors (OOME’s) te voorkomen.
Java Mission Control 5.5 (JMC): Deze tool is nu gebundeld met JDK 8u40. JMC 5.5. is gebaseerd op Eclipse 4.4 en omvat gesigneerde plug-ins die Lambda Form hidden methods standaard verbergen.
Lambda Form Reduction en Caching (JEP 210): Deze uitbreiding reduceert het vereiste geheugen voor applicaties en verbetert de prestaties van dynamische talen.
Native Memory Tracking Scalability (JEP 195): Deze feature is verbeterd zodat deze draait zonder impact op de prestaties. Tegelijkertijd biedt hij de mogelijkheid om geheugenlekken in de Java Virtual Machine (JVM) vast te stellen.
Verbeterde cryptografische prestaties van SHA-algoritmen: De prestaties op SPARC class-systemen die veel worden ingezet voor het tekenen van certificaten zijn verbeterd. SHA-performance is cruciaal voor internetbeveiliging nu browsers zwaardere versies van SHA-256 of hoger vereisen.
Continue innovaties in JavaFX
Nieuwe mogelijkheden van JavaFX zijn onder andere:
Moderniseren van de JavaFX-stack op Mac OS X (JEP 206): De JavaFX-mediastack is op Mac OS X geporteerd van QTKit en Quicktime naar het nieuwere AVFoundation-framework. Ontwikkelaars die de JavaFX-mediastack gebruiken, hebben nu toegang tot de Mac App Store en kunnen hier hun applicaties aanbieden.
Toegankelijkheid JavaFX (JEP 204): Bestaande JavaFX-controls voor het ondersteunen van assisterende technologieën zijn uitgebreid en een publieke API is beschikbaar voor ontwikkelaars die daarmee zelf toegangs-controls kunnen bouwen.
Actuele versie van Java SE zijn kosteloos beschikbaar op de Oracle-website.
Eindgebruikers kunnen hier terecht en ontwikkelaars hier.

Java – feiten en cijfers
Wereldwijd negen miljoen ontwikkelaars
Meer dan drie miljard devices draaien op Java
Meer dan 125 miljoen op Java gebaseerde media-devices zijn in gebruik
Meer dan tien miljard Java Cards zijn in omloop gebracht
Het Java Magazine heeft een oplage van 212.000 exemplaren en biedt tweemaandelijks nieuws en achtergrond over Java. De editie van maart/april 2014 gaat uitvoerig in op Java 8 met artikelen over Lambda expressions, Nashorn, Compact Profiles, date and time API, Internet of Things, streams en Java type-annotaties. Voor een abonnement: oracle.com/javamagazine.
Meer achtergrond

Volg Oracle op LinkedIn en Twitter. Voor meer informatie over Java, volg ons op Twitter, I Love Java op Facebook, of via het JavaOne blog.
Bekijk de video of bezoek Oracle Java SE products, Oracle Java SE Advanced datasheet, Java Mission Control en Java Advanced Management Console.

Over Oracle
Oracle ontwikkelt hardware en software die samenwerkt in de cloud en in uw datacenter. Voor meer informatie over Oracle (NYSE: ORCL), kijk op www.oracle.com.

Handelsmerken
Oracle en Java zijn geregistreerde handelsmerken van Oracle en/of zijn dochterondernemingen. Andere namen zijn handelsmerken van hun respectievelijke eigenaren.