Geplaatst door Qhuba

Organisaties missen omzet door lage kwaliteit productdata

Aan de kwaliteit van productdata valt veel te verbeteren, zo blijkt uit een jaarlijks onderzoek van Qhuba MDM in samenwerking met Shopping Tomorrow. Hoewel maar liefst 97 procent van de respondenten aangeeft dat datakwaliteit belangrijk (40 procent) of heel erg belangrijk (57 procent) is, meet de helft van de respondenten de kwaliteit niet of slechts incidenteel.

In de keten van leverancier via groothandel tot retailer wordt veel productdata uitgewisseld, zoals technische gegevens, informatie over de samenstelling, foto’s, video’s en klantenservice-informatie. Uit het onderzoek blijkt dat deze schakels in de keten geen eenduidige productdata gebruiken, dat er meerdere werkwijzen om informatie uit te wisselen naast elkaar bestaan, dat veel data handmatig wordt ingevoerd en dat leveranciers ook nog eens te weinig productdata verstrekken.

Belang productdatakwaliteit
Net als in 2014 vroeg Qhuba ook in 2015 via het ShoppingTomorrow netwerk aan fabrikanten, groothandels en retailers waarom goede productdata voor hun organisatie belangrijk is. De online enquête is door 61 bedrijven beantwoord. 72 procent geeft aan dat een focus op productdatakwaliteit de noodzaak onderstreept van eenduidige processen. Die ontbreken nu vaak nog. 52 procent denkt dat hogere datakwaliteit leidt tot minder coördinerende inspanningen. Daarmee is interne efficiency dus een belangrijke drijfveer om de datakwaliteit te verhogen.

Maar de respondenten onderschatten ook het belang van de klant niet. Hoog scoren de argumenten: hogere omzet door eenduidiger productinformatie op de website, snellere time-to-market van nieuwe producten in het assortiment, minder klachten en daardoor minder reputatieschade, minder retouren doordat klanten in één keer het juiste product bestellen en efficiëntere zoekopdrachten.

Uitdagingen
Het onderzoek toont aan dat het onderwerp waar bedrijven de grootste moeite mee hebben de productspecificaties zijn. Maar liefst 75 procent worstelt hiermee. Referenties naar andere producten voor cross-sell doeleinden of het aandragen van andere alternatieven is voor 53 procent van de ondervraagden een uitdaging. Iets minder dan de helft heeft niet altijd alle productdata bij de hand als ze marketingteksten maken en als ze de juiste foto’s en video’s van het product op de website moeten plaatsen.

Alle reden dus om datakwaliteit een belangrijker rol toe te kennen. Wim Griffioen van Qhuba, de initiator van het onderzoek, meent: “Product Informatie Management (PIM) – het geautomatiseerd uitwisselen van gegevens op basis van uniforme productspecificaties – is een jong vakgebied dat volop in ontwikkeling is. Online retailers lopen hierin voorop. Zij zien immers in de praktijk dat klanten wegklikken als de productomschrijving niet helder is, de foto het product in de verkeerde kleur laat zien of wanneer de omschrijving van het product in de webshop afwijkt van de omschrijving in de nieuwsbrief. Zij ervaren ook aan den lijve hoeveel rompslomp het met zich meebrengt als productdata in verschillende systemen staan. Retailers zullen absoluut moeten investeren in de kwaliteit van hun productdata. De implementatie van een PIM is hierin een eerste noodzakelijke stap, al zorgt zo’n systeem natuurlijk niet vanzelf voor een hoge datakwaliteit. Zonder goed datamodel, heldere processen met goede governance en duidelijke KPI’s die de datakwaliteit continu meten, zullen initiatieven om de productdatakwaliteit te verbeteren verzanden.”

Over Qhuba – the digital transformation company
Qhuba is een bedrijf dat klanten helpt bij de ‘digital transformation’. Strategie en technologie zijn sterker dan ooit met elkaar verbonden, maar de meeste organisaties zijn daar nog niet op ingericht. Qhuba helpt bij alle vraagstukken die aan deze transformatie raken, zowel de bestuurlijke, de technologische als de veranderkundige. Qhuba kan klanten bij een digitale transformatie van A tot Z begeleiden; van de enterprise architectuur die hoort bij strategische keuzes tot en met de invulling op applicatie- en zelfs dataniveau. En van de technologische kant van dit vraagstuk tot en met de veranderkundige kant: hoe krijg ik de mensen in mijn organisatie mee? Qhuba treedt op als sparringpartner in strategievraagstukken en kan vervolgens ook mensen leveren voor de uitvoering van IT-projecten. Meer informatie: www.qhuba.com