Industry Wire

Geplaatst door ACM

PostNL mag concurrerende postvervoerders niet benadelen

PostNL bevoordeelde eigen klanten boven andere postvervoerders. Dit mag niet volgens de Postwet. Kortingen voor klanten van PostNL moeten dus ook gelden voor andere postvervoerbedrijven. Om PostNL te dwingen de overtreding te beëindigen heeft de Autoriteit Consument & Markt (ACM) een last onder dwangsom opgelegd, die kan oplopen tot € 2.500.000.

ACM heeft dit besluit als toezichthouder op de postmarkt al in 2013 genomen. Sindsdien heeft ACM aanvullend onderzoek gedaan en een besluit op de bezwaren van PostNL genomen. Vandaag werd dit besluit openbaar na een uitspraak van de rechter. PostNL had de rechter gevraagd de verplichtingen uit het besluit te vernietigen. De rechter heeft dit beroep afgewezen.

Afwijkende voorwaarden voor andere postvervoerders

Sinds 2013 hanteerde PostNL een voorwaarde die met name andere postvervoerders benadeelde: PostNL vond het niet langer goed dat bedrijven de post van meerdere afzenders als één partij aanleveren. PostNL was van mening dat het meer moeite zou kosten deze post te verwerken. Dat heeft PostNL echter niet aangetoond. PostNL claimt daarbij ten onrechte dat deze postvervoerders misbruik zouden maken van zijn kortingensysteem.

Henk Don, bestuurslid ACM: ‘Post is post. De regel tegen meerdere afzenderadressen in één partij post is een te zwaar middel. PostNL maakt door de voorwaarde van één afzenderadres oneigenlijk onderscheid tussen eigen klanten en andere postvervoerders. Uiteraard mag PostNL zelf zijn voorwaarden en tarieven bepalen, maar dan moeten die wel eerlijk worden toegepast. Door deze voorwaarde kunnen de kleinere postvervoerders niet profiteren van het kortingenstelsel van PostNL, terwijl de eigen klanten van PostNL dit wel kunnen.’

Kleinere postvervoerders maken gebruik van het netwerk van PostNL

Kleine postvervoerders hebben geen eigen netwerk om in heel Nederland vijf dagen per week de post te bezorgen. Zij zijn dus afhankelijk van het landelijke netwerk van PostNL voor post die zij met hun eigen netwerk niet kunnen bezorgen. Dit is een uitvloeisel van de vrije markt voor zakelijke post, zoals die in 2009 in de Postwet is vastgelegd.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht