Reeleezee introduceert Accountancy Data Exchange (ADX)

Breukelen, 31 oktober 2014 – Reeleezee, aanbieder van online administratieve- en accountancy toepassingen, lanceert zijn nieuwe tool Accountancy Data Exchange (ADX). Dit is een uniek open financieel data exchange platform in de cloud, waarmee financiële gegevens direct vanuit de bron op basis van standaarden als SBR of RGS kunnen worden gerapporteerd of uitgewisseld met andere software leveranciers en aangeleverd aan de uitvragende partijen als de Belastingdienst, banken, KvK en CBS.

Door ontwikkelingen als digitalisering en big data wordt een dienstverlening van accountants verwacht die niet langer reactief maar proactief is: van verslaggeving achteraf naar advies op basis van actuele of zelfs realtime data. Deze laatste dienstverlening wordt ook wel continuous monitoring genoemd. Ook wordt van accountants gevraagd om te voldoen aan de toenemende standaardisatie op SBR van de uitvragende partijen als de Belastingdienst, KvK, CBS en banken. Zo kondigde de ING-Bank onlangs aan dat zijn mkb-klanten vanaf januari 2017 op basis van SBR hun cijfers aan moeten leveren. Hiervoor hebben accountants nieuwe, op deze standaards gebaseerde tools nodig, die krachtig en flexibel genoeg zijn om ook deel uit te blijven maken van toekomstige ontwikkelingen.

SBR aan de bron
Feit is dat de bron, de financiële administratie, vaak nog geen SBR ‘spreekt’. Om de bronadministratie wel geschikt te maken om efficiënt SBR-rapportages op te kunnen stellen, komt Reeleezee nu als eerste met een werkelijk toepasbare cloud-dienst die ‘onder de motorkap’ de administratiesoftware van de accountant effectiever aansluit op het rapportageproces. Waarbij de accountant wel zelf de regie behoudt. Wilko Stronks, CEO van Reeleezee: ‘In veel gevallen wordt er bij de huidige software voor accountantskantoren aan het eind van het werkproces een SBR-conversie toegepast. Dit maakt het werkproces niet efficiënter, veelal bewerkelijker en duurder. Met ons financieel data exchange platform ADX als cloud service, bieden we een alternatief om de transitie naar SBR direct en dicht bij de bron te integreren.’ Daarmee ontstaat één platform waarop voor alle administraties de rapportages in de SBR-standaard beschikbaar zijn. Hierop kunnen, naast de gebruikelijke verplichte rapportages, nieuwe analyses, benchmarking en monitoring worden uitgevoerd die zich kunnen vertalen in meer inkomsten uit dienstverlening voor accountantskantoren’.

Extra comptabele gegevens
Met ADX kunnen accountants op één centrale plek ook alle niet financiële (extracomptabele) gegevens opslaan, beheren en direct toepassen in alle SBR-rapportages. Denk hierbij aan algemene teksten zoals van de grondslagen, maar ook klant- en periode specifieke gegevens die juist niet in de administratie beschikbaar zijn zoals de woz-waarden.

Koppelingen
ADX is geen vervanging van bestaande software, maar ondersteunt automatische koppelingen met software die gebruikt wordt op accountantskantoren. Dat betreft voornamelijk administratiesoftware, maar zal ook worden uitgebreid naar salaris, rapportage en fiscale software. De ADX-technologie is online gekoppeld aan Reeleezee Accounting en aan Reeleezee Portal. Stronks: ‘In ons administratiepakket functioneert ADX als een geïntegreerde rapportage tool die de gebruiker in staat stelt om direct vanuit de administratie (bron) ieder SBR rapport te genereren en af te leveren. Deze functionaliteit en integratie komt in de Reeleezee Accountancy Portal ook beschikbaar voor directe rapportage uit onder meer Exact Online en Twinfield.’

Over Reeleezee
Accountants- en administratiekantoren en hun klanten zijn bezig met het digitaliseren van hun bedrijfsprocessen. Reeleezee verschaft hen daarvoor gebruiksvriendelijke producten en diensten om hen realtime actueel zakelijk inzicht te bieden. Uiteraard ten behoeve van het nemen van meer adequate beslissingen. Reeleezee werkt met de meest solide en redundante datacentra in Europa, met de zwaarste veiligheidsnormen voor data en continuïteit. Reeleezee is opgericht in 2001 en heeft in haar klantenportfolio onder meer: Mazars Accountants, MTH Accountants & Adviseurs, HLB Van Daal & Partners, Vanhier Accountants, Koeleman. Het hoofdkantoor is in Breukelen gevestigd, Reeleezee heeft vestigingen in Turkije en India. Er werken 55 medewerkers. Reeleezee beschikt over het keurmerk Zeker-OnLine met betrekking tot haar administratie producten.

Less effort, more business. Accountancy verandert, verander mee. Kijk voor meer informatie op www.reeleezee.nl of op accountants.reeleezee.nl.