Industry Wire

Reizigers in 2014 vaak slachtoffer softwaremissers

Van kerstkoopjes van 1 cent tot aan internationale luchthavens vol gestrande reizigers. In 2014 ging er in de wereld van de software behoorlijk wat mis. De missers hadden dramatische, mogelijk zelfs levensbedreigende gevolgen kunnen hebben voor vliegtuigpassagiers, autobestuurders en mensen die acute medische zorg nodig hadden. 

Softwarespecialist SQS vroeg vooraanstaande bedrijven om een top 10 te benoemen van ‘grootste missers’ in het afgelopen jaar. Het blijkt dat die wereldwijd niet alleen gevolgen hebben voor het bedrijfsleven, maar ook voor de gehele maatschappij.

Cindy Truyens, Managing Director van SQS: ”We zijn voor alles in ons leven afhankelijk van technologie. Deze softwaremissers zijn daar een duidelijk voorbeeld van. De gevolgen hadden desastreus kunnen zijn, maar met een effectief kwaliteitsmanagement hadden de missers überhaupt voorkomen kunnen worden. Je krijgt niet altijd de kans om je fout te herstellen. Specialisten kunnen ervoor zorgen dat je de juiste resultaten behaalt, dat je goede naam overeind blijft en je financiële risico’s worden beperkt.”

De 10 grootste softwaremissers in 2014

1. Amazon onbedoeld gul met Kerst
Amazon kreeg in de aanloop naar kerst een gevoelige klap. Door een technische storing werden duizenden artikelen afgeprijsd naar 1 cent. Dat ging niet voorbij aan de opmerkzame blik van de klant bij wie de kerststemming er dat jaar al vroeg inzat. Kleine familiebedrijven leden door de fout grote verliezen. Een aantal gaf aan dat dit voor hen in het nieuwe jaar weleens de nekslag zou kunnen betekenen.

2. Gestrand op het vliegveld
Hoewel Stanwick vier maanden eerder al was gewezen op mogelijke problemen, leidde een storing bij de luchtverkeersleiding in december 2014 ertoe, dat grote delen van het luchtruim boven Groot-Brittannië moesten worden gesloten. Door een fout in de software die alle inkomende en uitgaande vluchten van een van de drukste internationale luchthavens moet plannen en coördineren, kregen honderden vluchten te maken met annulering, vertraging of omleiding.

3. Amerikaans gasnet lijdt bijna $1 miljard verlies
De National Grid Gas Company wilde zijn backofficeproces stroomlijnen en ging daarom in 2012 over op een nieuw ERP-systeem. Een audit van de Public Service Commission wees echter uit dat de software niet goed was geïmplementeerd, waardoor er problemen ontstonden, variërend van verkeerde salarisbetalingen tot en met onbetaalde facturen van leveranciers. Het implementeren van de software en het oplossen van de problemen heeft in totaal bijna $1 miljard gekost.

4. Softwareprobleem bij de auto vóór u
De Toyota Prius, de bekendste hybride auto ter wereld, moest in februari 2014 van de markt worden gehaald vanwege softwareproblemen met de ECU (motorbesturingsunit). Door de verkeerde ECU-instellingen raakten de transistors oververhit, waardoor de auto ten onrechte in een beveiligde modus kwam en het hybride systeem in bepaalde omstandigheden tijdens het rijden werd afgesloten.

5. Wie gaat u bellen?
In april 2014 konden meer dan elf miljoen mensen in zeven Amerikaanse staten de noodhulpdiensten niet bereiken. 81 telefooncentrales die de noodhulpdiensten regelen voor Washington en grote delen van North Carolina, South Carolina, Pennsylvania, California, Minnesota en Florida, waren onbereikbaar. Een spoedonderzoek van de Federal Communications Commission bracht aan het licht dat de storing te wijten was aan een fout in de software, die volledig voorkomen had kunnen worden.

6 Boeing 787 omgeleid
Air India moest een Boeing 787 Dreamliner omleiden toen een piloot een storing in de software bemerkte. Het vliegtuig van $250 miljoen was al onderweg. Hoewel er meteen vanuit Hongkong technici werden ingevlogen om het probleem op te lossen, leidde de situatie wel tot paniek onder, en ongemak voor de passagiers. Dit incident met de Boeing 787 staat niet op zichzelf. Het jaar ervoor moest de gehele Dreamliner-vloot wereldwijd aan de grond worden gehouden vanwege problemen met de software.

7. Heartbleed-veiligheidslek
Door Heartbleed, een bug in de door webservers veelgebruikte cryptografische programmeerbibliotheek OpenSSL, konden hackers gevoelige gegevens en wachtwoorden achterhalen. Het lek kon snel worden gedicht door veel IT-bedrijven, omdat veel webwinkels – die we allemaal gebruiken – getroffen waren, maar er zijn nog steeds servers die de kans lopen slachtoffer te worden van een aanval.

8. Succesvolste bedrijf onderuit in oktober
Hoewel Apple de afgelopen tijd topresultaten boekte, zag het er in september 2014 niet zo rooskleurig uit toen het bedrijf de update voor het nieuwe iOS8-besturingssysteem een uur na de release alweer moest blokkeren. Gebruikers die het besturingssysteem hadden gedownload, meldden dat ze geen telefoonverbinding hadden en niet meer konden bellen. Andere gebruikers meldden dat Touch ID, waarmee de iPhone kan worden ontgrendeld met een vingerafdruk, niet langer werkte. Volgens een rapport van Bloomberg crasht het nieuwe besturingssysteem 67 procent vaker dan het vorige.

9. F-35 nog aan de grond
Bij het testen van de software voor de F-35B zijn er storingen aan het licht gekomen. Hierdoor wordt de levering van de ‘jump-jet’ aan het US Marine Corps ruim een jaar uitgesteld. Er zijn ook nog steeds grote softwareproblemen met de F-35. Een van de problemen zit in het Autonomic Logistics Information System van het gevechtsvliegtuig, waardoor onderdeelnummers verkeerd worden gekoppeld aan vliegtuigonderdelen, en vliegtuigen na reparatie nog aan de grond moeten worden gehouden.

10. ‘The Fappening’
Compromitterende foto’s van topsterren, waaronder Jennifer Lawrence, Selena Gomez en Kim Kardashian, doken in september 2014 op chatforums op. Hackers hadden via phishing toegang gekregen tot de iCloud-accounts van de Hollywood-sterren. Apple zet inmiddels alle zeilen bij om de beveiliging van iCloud op te voeren en zo het vertrouwen van de consument in de technologie weer terug te winnen.

Over SQS Software Quality Systems
SQS is ’s werelds meest toonaangevende specialist op het gebied van softwarekwaliteit. Deze positie vloeit voort uit meer dan dertig jaar succesvolle consultancy. SQS-consultants bieden oplossingen voor alle kwaliteitsaspecten in het complete softwareontwikkelingsproces op basis van een gestandaardiseerde methodiek, offshore-automatiseringsprocessen en diepgaande domeinkennis in diverse sectoren. Het hoofdkantoor van SQS is gevestigd in Keulen, Duitsland. Het bedrijf heeft ongeveer vierduizend werknemers. SQS heeft kantoren in Duitsland, het Verenigd Koninkrijk, Australië, België, Egypte, Finland, Frankrijk, India, Ierland, Maleisië, Nederland, Noorwegen, Oostenrijk, Singapore, Zweden, Zwitserland, Zuid-Afrika, de Verenigde Arabische Emiraten en de Verenigde Staten. Daarnaast heeft SQS een minderheidsbelang in een bedrijf in Portugal. In 2013 genereerde SQS een omzet van € 225,8 miljoen.

SQS is het eerste Duitse bedrijf dat genoteerd staat op de AIM (Alternative Investment Market) in Londen. SQS-aandelen worden ook verhandeld op de Duitse Beurs in Frankfurt am Main.

SQS heeft met meer dan zevenduizend afgeronde projecten een sterk klantenbestand opgebouwd, met onder andere de helft van de DAX 30-bedrijven, bijna een derde van de STOXX 50-bedrijven en een vijfde van de FTSE 100-bedrijven. Tot onze klanten behoren onder meer Allianz, Beazley, BP, Centrica, Commerzbank, Daimler, Deutsche Post, Generali, JP Morgan, Meteor, Reuters, UBS en Volkswagen, evenals andere bedrijven uit de zes belangrijkste industrieën van SQS.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht