Geplaatst door Mendix

Release Mendix 7 voor snelle ontwikkeling van next-generation smart apps

Nieuw Rapid Application Delivery-platform voor IoT-, big data- en machine learning-applicaties op basis van drag-and-drop connectors en web modeler

Rotterdam – Mendix kondigt de introductie aan van Mendix 7 tijdens de internationale innovatie conferentie Mendix World* in Rotterdam. Voor deze omvangrijke release heeft Mendix innovaties doorgevoerd in zijn open en schaalbare platform voor de snelle ontwikkeling van een nieuwe generatie smart apps.

Met het gebruik van het open platform ecosysteem van Mendix, voorziet Mendix 7 in drag-and-drop connectors met best-in-class IoT-, big data- en machine learning-platforms en -diensten. Het beschikt over een web modeler die het platform beschikbaar maakt voor een breder publiek én een connector kit om snel en gemakkelijk integraties te realiseren. Om digitale innovatie op schaal te managen, is geautomatiseerde testing en performance-monitoring mogelijk.

Snelle en eenvoudige manier voor het bouwen van smart apps

Technologie trends als big data, machine learning en het Internet of Things (IoT) hebben een enorme impact op complete bedrijfssectoren en leiden ertoe dat de bedrijfsvoering wezenlijk verandert. Vanwege de complexe en technische expertise die hierbij nodig is, benutten veel organisaties nu nog niet een fractie van de mogelijkheden. Mendix 7 voorziet in een snelle en eenvoudige manier om smart apps te bouwen. Deze apps kunnen de bedrijfsvoering vereenvoudigen, onderscheidende diensten leveren of tot nieuwe business-modellen leiden. Zonder te hoeven coderen, kunnen ontwikkelaars de diensten benutten die nodig zijn om data van connected-objecten inzichtelijk en actie-gericht te maken en zo een nieuwe beleving te creëren voor klanten, partners en medewerkers.

Mendix 7 zorgt voor out-of-the-box integratie met:

• AWS IoT – Een managed cloud-platform dat connected devices makkelijk en veilig laat samenwerken met cloud-applicaties en andere devices.
  • AWS Machine Learning – Een service die gebruikers door het proces van het ontwikkelen van machine learning-modellen leidt, zonder complexe ML-algoritmes en -technologie te hoeven leren.
  • IBM Watson:
    • AlchemyVision – Een API die een afbeelding kan analyseren en de objecten, mensen en tekst die in de afbeelding worden gevonden, kan traceren.
    • Concept Insights – Een set van diensten om content-aanbevelingen en -verkenning uit te voeren.
    • Text to Speech – Een REST API om gesproken woord te maken van geschreven tekst.
    • Visual Recognition – Een service die gebruikers in staat stelt de inhoud van een afbeelding of videoframe te begrijpen.
    • Dialog – Een dienst die ontwikkelaars in staat stelt uitgebreide conversaties tussen een gebruiker en applicatie te automatiseren.
    • LoRaWAN – Low Power Wide Area Network: goedkope, mobiele, veilige, tweezijdige communicatie voor IoT-, M2M- en industriële toepassingen.
  • MQTT – Een lichtgewicht messaging-protocol voor kleine sensoren en mobiele apparaten, geoptimaliseerd voor high-latency of onbetrouwbare netwerken.

“Digitale innovatie vindt plaats wanneer je mensen en ideeën samenbrengt met de technologie die hiervoor nodig is”, zegt Derek Roos, CEO en mede-oprichter van Mendix. “Mendix 7 is het meest open en complete platform om digitale innovatie mee aan te jagen en business en IT samen te brengen. Zo kunnen ideeën worden omgezet in applicaties. We zijn benieuwd naar de nieuwe en verrassende wijzen waarop onze klanten, partners en ontwikkelaars, Mendix gebruiken om hun bedrijfsvoering, klantervaring en business-modellen te digitaliseren.”

Smart apps transformeren bedrijfsvoering bij AFI KLM Engineering & Maintenance

AFI KLM Engineering & Maintenance (E&M) is een goed voorbeeld van hoe het Mendix-platform snelle smart apps oplevert. Binnen enkele weken en als onderdeel van hun ‘MRO Lab innovatieprogramma’, bouwde het bedrijf een tracking app om het materiaal van hun engineers te lokaliseren. “Iedereen in onze sector probeert doorlopend de efficiency te verbeteren en kosten te reduceren”, zegt Hans Luijendijk, Business Enterprise Architecture & Strategy director bij AFI KLM E&M. “Onze equipment tracking app toonde ons hoe krachtig een ontwikkeling als het Internet of Things is. We staan pas aan het begin van de mogelijkheden het Mendix-platform in te zetten om onze engineers digitaal te ondersteunen en onze bedrijfsvoering te verbeteren.”

*Mendix World vindt dit jaar plaats op 7 en 8 juni in de Van Nelle Fabriek in Rotterdam. Met meer dan 2700 gasten is het het grootste IT-evenement in Nederland op het gebied van digitale innovatie van een Nederlands IT-bedrijf.