Industry Wire

Geplaatst door GoDataDriven

Resultaten eerste nationale big-dataonderzoek bekend

Kansen voor bedrijven die de stap zetten van analyseren naar voorspellen

Bedrijven zijn zich bewust van de kansen met data, maar zijn in de praktijk nog lang niet altijd in staat om écht datagedreven te opereren “Gezien de stand van zaken op het gebied van data is het nu de tijd om in te stappen. De technologie is er klaar voor, data ligt bij wijze van spreken voor het oprapen. Het draait nu om de organisatie, de vaardigheden en de werkwijze”, aldus Walter van der Scheer, chief marketing bij GoDataDriven.

De datatoepassingen zijn bij de meeste bedrijven nog relatief simpel en vooral gericht op analyse in plaats van op real-time en voorspellingen. Dit is een risico voor de lange-termijn koers van een organisatie.

Data die gebruikt wordt is over het algemeen numeriek en komt vaak uit voor de hand liggende bronnen, zoals CRM, externe bronnen en marketingdata vanuit e-mail-en-kassasysteem. Toepassingen met data uit rijkere bronnen zoals tekst, beeld en geluid zijn er nog zeer weinig, terwijl hier vanuit het perspectief van kunstmatige intelligentie grote winst te behalen is.
Grote bedrijven vergroten afstand met middelgrote bedrijven

De meeste bedrijven beschikken tegenwoordig over business analisten, specialisten die op basis van business intelligence inzichten geven. Bedrijven met minder dan honderd medewerkers verliezen de aansluiting met grotere bedrijven omdat ze de stap niet weten te zetten naar de inzet van voorspellende modellen en te veel blijven hangen in het analyseren in plaats van vooruit kijken.

Bedrijven met meer dan 1000 medewerkers beschikken het meest over data scientists, maar geven het vaakst aan gelijk te lopen met concurrentie. “Grote bedrijven beschikken al langer over de middelen en de data die het mogelijk maken om te investeren in data scientists. Deze bedrijven hebben nu de kans om de voorsprong te vergroten door voorspellende modellen daadwerkelijk in de praktijk toe te passen”, vult Rob Dielemans, managing director GoDataDriven, aan.

Voor middelgrote bedrijven is er winst te behalen door de stap te zetten van analyseren naar voorspellen. Voor kleinere bedrijven is de stap naar data science momenteel nog vaak een stap te ver.
Draagvlak vanuit de directie is een cruciale succesfactor

Een succesvol dataproject begint met een visie en ondersteuning vanuit de directie. Begin klein, bouw de technische infrastructuur op rondom een business case en bewijs de waarde aan de hand van een proof of concept.

Het is aan de directie om data als strategische pijler aan te wijzen en budget vrij te maken. Investeer in de juiste mensen en verzamel data. Houd hierbij rekening met de ethische kant, want consumenten zijn zich niet altijd bewust van de data die ze achterlaten.

Bedrijven die investeren in de ontwikkeling van voorspellende modellen en binnenkomende data in real-time toepassen op een proces, bijvoorbeeld voor de personalisatie van website/ webapplicatie of voor het voorspellen van onderhoud aan machinepark, kunnen nu voorsprong nemen op de concurrentie.

Download het volledige onderzoeksrapport op www.godatadriven.com/bigdatasurvey.html
Over Big Data Survey 2015

Big Data Survey 2015 is het eerste nationale onderzoek naar big data in Nederland. Doel van het onderzoek is om inzicht te geven in de actuele rol van big data, de mate van adoptie, intenties en mogelijke valkuilen. In de afgelopen periode hebben via www.bigdatasurvey.nl bijna 200 bedrijven deelgenomen aan Big Data Survey. Inmiddels zijn de resultaten verwerkt in een rapport. Het totale rapport bevat vele grafieken en duiding bij de resultaten. Initiatiefnemers van het onderzoek zijn vakbeurs Big Data Expo (www.bigdata-expo.nl ) en data-consultancybureau GoDataDriven (www.godatadriven.com ).

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht