Geplaatst door Robin Mobile

Robin Mobile enige Sim Only-aanbieder in 487 Primera-winkels

Rotterdam, 22 september 2016 – Per 1 oktober 2016 zijn de Sim Only-abonnementen van Robin Mobile exclusief verkrijgbaar bij 487 Primera-verkooppunten in geheel Nederland. Hiermee komen de partijen tegemoet aan de wens van consumenten om snel een simkaart voor het maandabonnement te kunnen aanschaffen. Robin Mobile is de enige Sim Only-provider in het winkelaanbod van Primera.

Verschillende ontwikkelingen in de telecommarkt hebben geleid tot de samenwerking tussen Robin Mobile en Primera. Om te beginnen is in de afgelopen tijd in Nederland het aantal Sim Only-telefoonabonnementen flink toegenomen, vooral ten koste van prepaid. In totaal is het aandeel prepaidgebruikers in Nederland momenteel met achttien procent half zo groot als het aandeel Sim Only-gebruikers. De markt verandert snel: vijf jaar geleden was het aandeel van prepaidsimkaarten nog 32 procent in Nederland. Robin Mobile verwacht dat het percentage Sim Only-abonnementen alleen maar zal blijven toenemen, aangezien smartphones tegenwoordig langer meegaan dan een aantal jaren geleden. Daarnaast is er een discussie gaande over de anonieme prepaidkaarten en het verbieden hiervan in Nederland, omdat deze moeilijk af te luisteren en op te sporen zijn.

Robin Mobile signaleert verder dat de tijd van de ‘gratis’ smartphone bij een abonnement voorbij lijkt te zijn. Zo blijkt uit vier recente uitspraken van de Rechtbank in Den Haag dat dergelijke abonnementen illegaal zijn. Volgens de Hoge Raad valt zo’n constructie namelijk wettelijk onder een lening, omdat klanten de telefoon terugbetalen via de maandelijkse abonnementskosten. Daar gelden strenge eisen voor, waaraan providers vooralsnog niet voldoen.
“We denken met onze soort winkels meer te kunnen halen uit de telecommarkt, en op meerdere vlakken zien we daarvoor mogelijkheden”, zegt Joost Bakker, hoofd Category Management bij Primera. “Een daarvan is het aanbieden van Sim Only-abonnementen – wat ons betreft een logische aanvulling op prepaid. We zijn dan ook blij dat we kunnen starten met Robin Mobile, een aanbieder met een duidelijke, transparante propositie.”

“Er dreigt een miljoenenclaim voor providers vanwege de zogenaamde afzetabonnementen”, zegt Wilfred Rottier, oprichter van Robin Mobile. “Als twee miljoen Nederlanders meedoen, is zelfs een claim mogelijk van een miljard euro. Het is dus tijd dat de telecommarkt transparant wordt, zodat veel consumenten inzien dat een Sim Only-abonnement uiteindelijk veel voordeliger is dan een abonnement met telefoon. In Primera hebben we de ideale partner gevonden. De winkelketen heeft – net als Robin Mobile – een uitmuntende reputatie op het gebied van klantenservice. We vullen elkaar dus zeer goed aan. En met de landelijke dekking van 487 winkels zit er altijd wel een Robin Mobile-verkooppunt bij je in de buurt.”