Geplaatst door Gemeente Rotterdam

Rotterdamse editie Startup Fest Europe springplank voor smart startups

Simon Jagers van Semiotic Labs krijgt volop mogelijkheden om zijn idee over smart condition monitoring verder uit te werken. De jury van ‘City Flows’ riep Semiotic Labs in het Venture Café op donderdag 26 mei uit tot winnaar van de Rotterdamse editie van Startup Fest Europe.

Smart Cities
Twaalf geselecteerde startups pitchten hun ideeën en concepten en maakten daarmee duidelijk hoe zij bijdragen aan een toekomstbestendig Rotterdam. Uiteenlopende innovatieve partijen gingen de uitdaging aan om steden om te vormen tot ‘Smart Cities’. De twee beste pitches, Alef Schippers van Smart Crushers en Simon Jagers van Semiotic Labs sloten het event af met een laatste pitch voor het oog van een jury bestaande uit Maarten Struijvenberg (wethouder Werkgelegenheid en Economie), Rinke Zonneveld (directeur Innovation Quarter) en Paul Smits (CFO Havenbedrijf Rotterdam). De winnaar kan rekenen op een lunch met de juryleden en Jan-Kees de Jager (CFO, KPN). Het Cambridge Innovation Center doet er nog een schep bovenop en biedt werkplekken aan om het winnende idee verder uit te werken.

Startups
De jury was zo onder de indruk van de finalisten dat juryvoorzitter Rinke Zonneveld tevens beloofde de nummer twee verder op weg te helpen. Venture Café, KPN, Deloitte, het Havenbedrijf Rotterdam, de gemeente Rotterdam en inspirerende startups sloegen de handen ineen om de deelnemers en de 300 bezoekers een aantrekkelijk en interactief programma te bieden. Met keynote-speakers als Marten van der Velde (Director Strategy & Innovation at Portbase) en Rob Kitchin (Smart city expert, USA). De keynotes onderstreepten de noodzaak van innovatie en het belang van startups bij het slimmer maken van Rotterdam.

Start up Fest Europe
Startup Fest Europe
 is een reeks events waar investeerders, startups, gevestigde bedrijven en overheden bij elkaar gebracht worden met als doel startups sneller te laten groeien. Op zaterdag 28 mei wordt het festival feestelijk afgesloten in de Cruise Terminal. Geïnteresseerden kunnen hier nog kaarten voor krijgen.

Altijd in beweging
Met de gigantische haven en bekende innovatie hubs als Erasmus Centre for Entrepreneurship, CIC, SuGu Club, BlueCity010, RDM Rotterdam en Yes!Delft in de nabijheid is Rotterdam een springplank voor startups en scale-ups. Het Venture Café in het Groothandelsgebouw is de plek waar al deze partijen wekelijks bij elkaar komen. Maarten Struijvenberg: “Rotterdam is een stad die altijd in beweging is. We zeggen niet voor niets ‘Make it happen’. Die mentaliteit kun je nergens zo goed als in onze stad ervaren. Daarom zetten we ons samen met onze partners in om te helpen, te adviseren en partijen bij elkaar te brengen. Met als hoger doel om startups, het bedrijfsleven en de stad daarmee verder te brengen.”