Geplaatst door Salesforce

Salesforce introduceert Salesforce1 Lightning Components en App Builder

Utrecht, 28 juli 2015 – Salesforce [NYSE: CRM], het Customer Success Platform en ’s werelds meest gebruikte CRM-oplossing, maakt bekend dat Salesforce1 Lightning Components en App Builder nu beschikbaar zijn. Met deze nieuwe oplossingen kan iedereen eenvoudig enterprise applicaties ontwikkelen dankzij componenten en de drag-and-drop-functie. Daarnaast introduceert Salesforce de AppExchange for Components, een aparte categorie in de bestaande AppExchange waar componenten van Salesforce en het partner-ecosysteem aangeboden worden.
Applicaties in korte tijd ontwikkelen en uitrollen is voor veel bedrijven een grote opgave. Zeker omdat deze applicaties hetzelfde gebruikersgemak moeten leveren als consumenten-apps op een smartphone. In een recent rapport concludeert Gartner dat de vraag naar apps binnen een organisatie vijf keer zo snel groeit als de ontwikkelcapaciteit van de gemiddelde IT-afdeling. ‘Nu de zogeheten build-your-own-app trend steeds populairder wordt, zal het management van een organisatie hameren op snelle ontwikkeling en optimaal gebruikersgemak,’ stelt Maureen Flemming, Vice-president BPM en Middelware Research bij IDC. ‘De sleutel tot succes is een bibliotheek met pasklare onderdelen en herbruikbare services, waarmee applicaties als een bouwpakket in elkaar te zetten zijn.’

LEGO-stenen
Salesforce stelt IT-afdelingen nu in staat applicaties te ontwikkelen op basis van componenten. Voorheen moesten ontwikkelaars voor elke functionaliteit nieuwe code schrijven. Door standaard componenten te gebruiken wordt het maken van een app veel eenvoudiger en minder tijdrovend. Bovendien is het ontwikkelproces niet meer exclusief een zaak voor ontwikkelaars, omdat alle gebruikers met drag-and-drop binnen een mum van tijd een enterprise app kunnen bouwen en live zetten. Het is eigenlijk net zo gemakkelijk als het bouwen van een huisje met LEGO-stenen.

Vernieuwende onderdelen

Salesforce ondersteunt het ontwikkelen van applicaties met componenten met behulp van de onderstaande services:

• Lightning Components:  Lightning Components zijn herbruikbare bouwblokken, gebaseerd op JavaScript, waarmee snel en gemakkelijk een applicatie ontwikkeld kan worden. Componenten kunnen gebruikt worden als single user interface elements, of als microservices met ingebedde data en logica. Voorbeelden van componenten zijn e-handtekeningen, compensatie-calculators, kaarten, agenda’s, knoppen en invulformulieren. Omdat ontwikkelaars deze componenten kunnen delen, kan iedereen geavanceerde applicaties ontwikkelen.
  • Lightning App Builder: Lightning App Builder biedt een enorme bibliotheek van herbruikbare componenten, waarmee elke gebruiker – dus niet alleen ontwikkelaars – via drag-and-drop een app kan ontwikkelen. Door het gebruik van componenten uit de Lightning App Builder hoeven bedrijven niet langer vanaf nul te beginnen bij het bouwen van een app. De vaste componenten van Salesforce zijn direct beschikbaar in de Lightning App Builder, de componenten van partners kunnen worden geïntegreerd via de AppExchange for Components.
  • AppExchange for Components: is een nieuwe categorie in de AppExchange, waar ontwikkelaars, partners en klanten eenvoudig om componenten kunnen vinden. Het beoordelingsproces voor componenten is even streng als dat voor applicaties in de AppExchange. Hierdoor weten bedrijven zeker dat ze voor betrouwbaarheid kiezen.

##